Den finska bränsletillverkaren Nestes produktspecifikation visar nu att det finska biobränslet reducerar växthusgasutsläppen med 85 procent jämfört med det kaliforniska som endast reducerar utsläppen med 70 procent.
Det Amerikanska biobränslet var tidigare det enda tillgängliga på marknaden.
Anledningarna till att finska biobränslet genererar något mindre växthusgasutsläpp beror främst på kortare fartygs- och marktransporter, men kan även bero på bränslets innehåll.
Inrikesflygbolaget BRA får sedan april 2019 sitt biobränsle från finska tillverkaren Neste genom bränsleleverantören AirBP som meddelat att tankning kommer ske under juni månads sista dagar.
– Vårt och våra resenärers intresse av att köpa biobränsle har gjort att AirBP funnit en bränsletillverkare i vår närregion istället för att tillverka och skeppa bränslet hela vägen från Kalifornien, säger Anna Soltorp som är Hållbarhetschef för BRA.
– Att bränsleframställningen flyttat till Norden visar att marknadskrafterna fungerar; ökar efterfrågan så ökar produktionen. På sikt hoppas vi att även prisbilden kommer att förändras eftersom biobränsle i dag är flera gånger dyrare än fossilt bränsle, säger Anna Soltorp.
I Sverige finns idag ingen inhemsk tillverkning av biobränsle alls. Men BRA ingår i ett projekt tillsammans med bland annat Luleå Tekniska Universitet för att försöka driva fram en svensk tillverkning av skogsrester som råvara.
Biobränslet som BRA får från Finland tillverkas av 100 procent fossilfri råvara och innehåller inte palmolja. Bränslet är certifierat enligt den internationella standarden ISCC.