I torsdags arrangerades BRA flyg och Halmstad Airport ett seminarium vid namn “A perfect flight”. Målet var att visa att det regionala flyget är viktigt och att det går att flyga miljövänligt. Man genomförde ett test och lyckades få ner utsläppen med nästan hälften. En stor mängd talare pratade om flygets betydelse och det faktum att det händer massor på miljöområdet. Seminariet hölls i det rum där de första charter-resenärerna samlades 1955 innan de åkte mot Mallorca. För att komma ner till Palma krävdes tre mellanlandningar. Det var före jetflygets dagar, men propellerplan är på väg tillbaka om man ska tro seminariet. De är de mest miljöeffektiva planen på kortare distanser. Turbopropmotor-maskinerna flyger inte lika högt som jetplan, följaktligen blir det även en mindre påverkan på miljön. Tyvärr innebär det att resan tar längre tid, men vi pratar minuter inom Sverige.
Bromma flygplan har det kämpigt just nu eftersom regeringens utbyggnadsplaner av konkurrenten Arlanda tycks allt mer svulstiga. I veckan kunde Aftonbladet avslöja att man vill bygga två nya landningsbanor och därmed utöka till totalt fem. Fler än jätteflygplatsen Heathrow. Att man då måste offra Bromma för att få med Miljöpartiet på planen var länge en officiell hemlighet, men nu i Greta Thunberg-tider räcker inte detta. Att Mp ska godkänna en utbyggnadsplan för Arlanda är lika troligt som att Thorbjörn Fälldin ska bygga ett nytt kärnkraftverk. Alltså det kommer kanske att ske, men då dagtingar Miljöpartiet med sin själ och övertygelse. Helt klart är i alla fall att flyget har blivit den nya kärnkraften i svensk politik. Ett fält som det aldrig går att komma överens om.
Det pågår en maktkamp i regeringen mellan infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Isabella Lövin. I den är Bromma en bondeoffer. Och de 1,5 miljarder som just nu investeras i den lilla flygplatsen är blott kaffepengar. Trots att man byggt ut avgångshallen är det riktigt trångt i rusningstrafiken när alla ska hem efter sina möten i Stockholm.
Men om det är tufft på Bromma är det ännu värre på regionala flygplatserna ute i landet. Trafiken minskar radikalt och värst är det på de kommunala flygplatserna bortom Swedavias blöta filt. Följaktligen gör små flygplatser som Halmstad allt för att synas och höras och nu är vi tillbaka till dagens seminarium. De två mest intressanta föreläsarna var Anders Forslund som pratade om elflyg. Han kommer snart att podcast-intervjuas i denna tidning så vi går över till den andra roliga talaren: Mattias Goldmann. Han är chef för tankesmedjan Fores och hade ett fempunktsprogram för att tvätta bort flygskam.
- Välj flyget när det är mest miljöeffektivt. Åk alltså inte färja till Almedalen utan flyg.
- Välj det flygbolag som är mest miljöeffektivt. Alltså inte SAS när du ska till Kalifornien utan KLM. Till exempel.
- Klimatkompensera allting, inte bara flyget.
- Flyg mindre förstås.
- Byt ut ordet flygskam mot fossilskam. Det är inte flyget som är problemet utan Co2-utsläppen.
Efter seminariet blev jag intervjuad av P4 Radio Halland och min prognos är att vi kommer att få ett fossilfritt flyg liksom ett elflyg med tiden, men att det kommer att ta längre tid än till 2030 när inrikesflyget ska vara fossilfritt enligt plan. Att få fram 100 000 ton biojetbränsle som krävs för att täcka dagens behov är inte gjort i en handvändning när vi inte har en enda svensktillverkad liter idag. Men jag har gärna fel och även om jag inte skulle ha det är jag inte så orolig. Jag har ingen miljöpanik och tror att det mest löser sig såsom det gjort för mänskligheten sedan tidens början. Vi har aldrig någonsin haft så goda möjligheter till evigt liv som 2019. Tyvärr ser det mörkare ut för Bromma och de små regionala flygplatserna.