Annons:

Airtours: ”Reguljärflyg större miljöbov än charter”

UPPDATERAD Eftersom charterflygen är betydligt mer välfyllda med passagerare än de reguljära flygningarna bidrar den som flyger med charter till mindre utsläpp av koldioxid, per person. Det framgår av en beräkning som researrangören Airtours har gjort med hjälp av siffror från Transportstyrelsen, enligt ett pressmeddelande.

Det finns en rad faktorer som spelar in på hur mycket koldioxid ett flygplan släpper ut för en flygning. Allt från flygplanstyp till avstånd och vindstyrka påverkar. Kabinfaktorn, alltså hur många av flygplanets säten som är fyllda med passagerare, spelar också en avgörande roll för hur stora utsläppen blir för varje enskild resenär.

Enligt statistik från Transportstyrelsen hade charterflygen en genomsnittlig kabinfaktor på 89,7 procent under 2018. Samma år hade de reguljära flygen en genomsnittlig kabinfaktor på 74,3 procent. Det innebär att det var betydligt fler tomma säten under en reguljär flygning än en charterflygning. På exempelvis ett Airbus A320 NEO med plats för 180 passagerare, skulle det därmed finnas 161,46 resenärer under en genomsnittlig charterflygning jämfört med 133,74 stycken under en genomsnittlig reguljär flygning.

– Att flyga charter har tidigare förknippats med Sällskapsresan och fått ett lite skämtsamt rykte. Men med tanke på den rådande klimatdebatten kanske chartern nu kan få sin förtjänta revansch, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef på Airtours.

En resa tur och retur till Chanias Internationella flygplats (Kreta, Grekland) från Arlanda är en flygsträcka på cirka 500 mil. Enligt uppgift från flygbolaget SAS skulle en sådan resa innebära utsläpp av cirka 15,3 ton flygbränsle med en Airbus A320 NEO. Koldioxidutsläppet* per person vid en charterresa med denna flygplanstyp blir därmed cirka 300 kg medan utsläppet vid en reguljär flygresa uppgår till 362 kg per person, allt annat lika. Det betyder att koldioxidutsläppet för varje resenär är ungefär 20,8 procent högre vid en reguljär flygresa än under en charterresa.

*Förbränningen av ett ton flygbränsle ger upphov till 3.16 ton koldioxid. Källa: Transsportstyrelsen.

 

Airbus A320 NEO T.o.R Arlanda (ARN) till Chania, Kreta (CHQ):

 

Sträcka: Cirka 5 400 km

Utsläpp: 15 312 kg flygbränsle (Källa: SAS)

1 ton flygbränsle = 3,16 ton koldioxid

48 386 kg CO2

Utsläpp per passagerare, fullsatt plan (180 stycken): 269 kg CO2

Utsläpp per passagerare, charter, kabinfaktor 89,7% (161 stycken): 300 kg CO2

Utsläpp per passagerare, reguljärt, kabinfaktor 74,3% (134 stycken): 362 kg CO2

 

Den som flyger reguljärt, tur och retur mellan Stockholm och Kreta, släpper ut cirka 20,8% mer koldioxid än den som flyger charter samma sträcka.

4 kommentarer

  1. Hans: Den här typen av resonemang när man gör fördelningspolitik av detta är så onödigt och dumt. Flyget står fortfarande för 2,2% av co2-utsläppen. Och denna kärra släpper 15 ton oavsett, möjligen lite mer om den är full. ICAO tycker att man släpper ut mer om man åker business, med samma politiserade inställning. Man vågar väl inte ha en teknisk åsikt mot en politisk. - Fokusera på stålindustrins utsläpp istället - och cementindustrin - och kraftindustrin - STOPPA DEN POLITISKA FLYGSKAMMEN! SLUTA SKULDBELÄGG FLYGET! För övrigt - en charter med beläggning på 89,7 procent lär inte bli kvar länge ...
  2. ESSA: Chartern miljöpåverkan är de facto större än reguljärflygets. Räknar man charterresnärernas totala utsläpp (transporter, boende, aktiviteter m.m.) är dessa högre än för motsvarande reguljärflygsresenär. Ganska väsentligt i sammanhaget.
  3. Fredrik: Intressant kommentar med tanke på att Airtours använder reguljärflyg i sitt program.
  4. Stefan Chatzopoulos: "Med tanke på den miljödebatt som råder nu ville vi hjälpa svenskarna att se vilka alternativ som finns ur ett miljöperspektiv. Du har helt rätt i att vi tillhandahåller både charter - och reguljära resor; och vi på Airtours är också beredda på att vårt utspel kan komma att påverka vår egen affär. Men när vi, genom Transportstyrelsen, fick reda på hur mycket kabinfaktorn skiljer sig mellan charter- och reguljärflyg ville vi ändå vara transparanta mot våra resenärer på det sätt vi har beslutat oss för att vara. Allt gott, Stefan Chatzopoulos, informationschef på Airtours. ”