Annons:

SAS-pilot: När det var akut kris var piloter lojala företaget

I 30 år har Ingolf Pääjärvi arbetat som pilot på SAS. När flygbolaget hotades med konkurs gick han och andra anställda med på neddragningar i personalens villkor. Nu vill han att yngre piloter får kompensation för personalens uppoffringar 2012. – Att vara pilot har blivit ett betydligt mer slitsamt jobb, säger han till Dagens Nyheter.

Ingolf Pääjärvi säger att han har haft samma lön i tolv år.

Sedan han började flyga har pilotyrket ändrats mycket. Tack vare avregleringen av flyget finns det fler arbetsgivare att vända sig till, men likaså har yrket blivit allt tuffare att balansera med ett privatliv.

– I dag flyger vi dubbelt så mycket men trots det har vi samma löner som förut, dessutom kan en pilot arbeta sju helger på raken och samtidigt inte veta hur han arbetar om två veckor, vilket gör det svårt att balansera arbetslivet med familjen, säger han till Dagens Nyheter.

Förra året gick SAS med två miljarder kronor i vinst. Eftersom företaget har återhämtat sig sedan krisen för sex år sedan tycker han att de anställda borde få känna av framgångarna också.

– Jag tycker vi är värda kompensationen nu när det går bra igen eftersom vi har gett mycket så mycket i pensionen för att rädda företaget, säger Ingolf Pääjärvi.

6 kommentarer

  1. K Jönsson: Samma lön i tolv år. Beror ju på vilken lön man har. Att som den där ”byggnadsingenjörpiloten” på Facebook hävda att löneutveckling är dålig med en ingångslön på 34.000:- och en slutlön på cirka 100.000:- (plus trak) är förnedrande mot många yrkeskategorier som gärna hade haft dubbel lön efter ett liv med samma yrke!
  2. Subscriber User: Som i alla yrkesgrupper kan man byta arbetsplats för att påverka sin löneutveckling, även om man är pilot på SAS. SAS piloternas lyxstrejk är ett hån mot alla resebyråer, arrangörer och resenärer som kämpar med att få ekonomin att gå ihop.
  3. Fd pilot: Lägg ut lönenivån, arbetstiderna med effektiva timmar i arbete, traktamenten etc. Om nu Ni piloter tycker så synd om er själva, visa öppet ovanstående. Bästa för alla parter är att låta SAS gå i konkurs. Skattemedel har finansierat SAS i många år och så skall det inte vara.
  4. Ola Mattsson: Jag skulle nog vilja påstå att piloterna i SAS behöver se sig omkring i samhället innan de tycker synd om sina villkor och löner. Börja t ex med att jämföra villkor och löner med sjuksköterskor eller socionomer. De har hyfsat långa utbildningar bakom sig som de fått bekosta med studielån. De jobbar fler dagar per år än piloterna, ofta nattskift och även helger, och tjänar knappt en tredjedel av piloterna etc. Piloterna är ju kompenserade för att deras schemavillkor ser ut som de gör med klart mindre arbetstid än andra grupper i samhället. Att Ingolf "gråter" lite och jämför med hur det var förr i tiden visar ju bara att de hade fullständigt orimligt bra villkor förr i tiden. Eller varför inte bara jämföra sig med kollegor i branschen som flyger turboprop för BRA. De jobbar också "hårt" och har knappt halva snittlönen av vad en SAS-pilot har. De får säkert bättre lönevillkor på Emirates eller Quatar, men där kan de nog glömma strejkrätten iaf.
  5. Subscriber User: Exakt och då kan de inte bo kvar i Sverige, funkar väl bra som ungkarl kanske men med familj i Dubai eller Doha så är det inte lika enkelt...
  6. Eva Hansson: Men snälla. Vi kan väl alla vara överens om att det INTE är synd om piloterna. En idé till alla piloter, om livet inte går ihop eller lönen är för låg, byt jobb, plugga vidare eller flytta till ett land där du tjänar mer eller rättare sagt det du vill tjäna. Det är vad vi andra Bartenders, Säljare, Personalchefer, Sjuksköterskor, Administratörer, Vägarbetare, Massörer m.m gör. Landa lite i verkligheten.