– Vi kommer inte att vända detta på ett år. Det kommer att ta två år för att komma tillbaka till bra lönsamhet, säger Ulrika Matsgård till Travel News.
Målet är att bibehålla alla linjer utom Jönköping. Det blir samma turtäthet som idag med de mindre planen utom till Östersund. Problemet för BRA flyg är att fylla planen när det inte är rusningstid. Morgon och kväll från och till Landvetter och Sturup är det fullt i jetplanen. Resten av tiden går de halvfulla.
Nu med mindre flygplan blir det både lägre kostnader och bättre beläggning. Syftet med att lägga ner jet-flygplanen är inte att driva upp biljettpriserna säger Ulrika Matsgård. Under högtryck kommer man fortsätta att flyga med jetplan, exakt vilken lösning det blir är inte klart. Men troligen blir det wet lease, alltså ett flygplan med personal som hyrs in vid peak time.
– Det har varit en kraftig nedgång de senaste sex månaderna och vi måste göra någonting för att kunna fortsätta att vara regional flygbolag. Den lösning vi har nu är bättre anpassad för kundstocken och klimatsmart. Vi klimatkompenserar och du kan tanka med biobränsle, säger Ulrika Matsgård.
BRA flyg skapades för tre år sedan när Per G Braathen samlade Malmö Aviation och Sverigeflyg under ett varumärke. Då var det en spretig flygplansflotta med minst tre olika flygplanstyper. Om tolv månader kommer det bara att vara turbopropellerflygplan kvar.