– Vår erfarenhet är att resebyråer och researrangörer väl känner till vilka rättigheter du som kund har, och vilka skyldigheter våra medlemsföretag har. Statistiken visar tydligt att kunderna också upplever det, säger Anna Lennhammer.
Allt fler resenärer vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, när de hamnat i tvist med ett reseföretag. Mellan 2016 och 2018 ökade antalet anmälningar som berör reseföretag från 2 636 till 4 105, en uppgång med 56 procent.
Den allra största delen av ökningen gäller anmälningar mot flygbolag, som ökat med 84 procent. Antalet anmälningar mot resebyråer och researrangörer har däremot minskat från 744 ärenden 2016 till 628 ärenden 2018, en minskning med 16 procent.
– Det är en bekräftelse på att vårt arbete för hög kvalitet, ökad kunskap och rättvisa villkor i resebranschen bär frukt, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare i resebranschföreningen SRF.
Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som totalt sysselsätter 6 000 anställda. Med en omsättning på 50 miljarder kronor står medlemmarna för mer än 80 procent av branschens samlade verksamhet.
Fakta
Anmälningar till ARN | ||||
2016 | 2017 | 2018 | Förändring 2016-2018 | |
Resebyråer och researrangörer | 744 | 706 | 628 | -16% |
Reguljärflygbolag | 1 590 | 2 285 | 2 932 | 84% |
Reseföretag totalt | 2 636 | 3 388 | 4 105 | 56% |
Samtliga anmälningar till ARN för alla branscher | 13 537 | 14 363 | 17 575 | 30% |
Källa: ARN |
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en myndighet som avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag.
2 kommentarer