Med hjälp av Klarna erbjuder nu Expedia Groups olika varumärken möjligheten att erbjuda sina kunder i Tyskland och Norden en ny flexibel betalningsmetod. Istället för att betala hela resekostnaden vid bokningstillfället kommer kunder nu ha möjligheten att dela upp sin betalning, vilket underlättar bokningsprocessen och skapar en bättre helhetsupplevelse.
Expedia Grupp och Klarna har som målsättning att erbjuda sina kunder en överlägsen kundupplevelse. Expedia Groups olika varumärken erbjuder redan idag en rad olika betalningsmetoder för sina kunder, oavsett marknad. Som exempel accepteras i dagsläget alla ledande kredit- och betalkort, och banköverföringar, så som Klarnas Sofort och BillPay.
Nedräkningen inför semestern börjar redan vid bokningstillfället och att köpa en resa bör vara lika spännande som att bege sig till flygplatsen.
Undersökningen visade också att konsumenter skulle vara mer benägna att boka en semesterresa om de kunde dela upp betalningen och sprida utgifterna under året.
En familjesemester till Mykonos eller till Blå lagunen i Island är för många en drömsemester, men att betala hela resekostnaden på en och samma gång är ett problem för många familjer. Genom Expedia Group och Klarnas samarbete kommer kunder att ha flexibiliteten att själva välja hur och när de vill betala och därmed ha möjligheten att komma iväg på sin drömsemester.
Expedia Group har som målsättning att öka betalningsflexibiliteten för sina kunder genom att göra en rad av Klarnas olika betalningslösningar tillgängliga för Expedia, Hotels.com och ebookers kunder. Klarnas tjänst ”Pay later” kommer exempelvis att ge kunder i Tyskland och Norden upp till 60 dagar att betala för sin resa. Medan tjänsten ”Slice it” gör det möjligt att sprida kostnaden över flera betalningstillfällen till en låg ränta. Dessa tjänster planeras finnas tillgängliga för kunder på samtliga av Expedia Groups marknader under 2019.
”Betalningsflexibilitet är viktigt för många av våra kunder eftersom de vill boka och resa utefter sina egna behov. Genom att introducera Klarna som ett betalningsalternativ, vill vi på Expedia Group göra bokningsupplevelsen så enkel och smärtfri som möjlig för våra kunder.”, säger Falk Richter, SVP, Expedia Global Payments.
”Tillsammans med Expedia Group ser vi ett utmärkt tillfälle att göra något innovativt och erbjuda kunder flexibilitet, kontroll och en förbättrad kundupplevelse som minskar ångesten som kan uppkomma när man ska betala hela resekostnaden på en och samma gång.”, tillägger Michael Rouse, Chief Commercial Officer på Klarna,
”Dessa kunder söker hela tiden nya reseupplevelser att utforska, och vi vill se till att reseplaneringen och betalningsprocessen är en lika positiv upplevelse som själva semesterresan. Våra smidiga och bekväma betalningsalternativ uppskattas av kunder och ökar sannolikheten att kunden avslutar köpet. Kunder som använder våra kreditprodukter har även ett 20% högre bokningsvärde när de bokar sin resa online.”, fortsätter Michael Rouse i pressmeddelandet.
***
* Undersökningen genomfördes på 1.100 brittiska konsumenter, 1 015 svenska konsumenter och 1 004 tyska konsumenter och utfördes av Censuswide i maj 2018.
En kommentar