Grattis till priset! Varför tror ni att ni vann?
Priset är verkligen en bekräftelse på vårt hårda arbete för att skapa transparens och reseinspiration för svenska resenärer. Vår vision är att ge våra besökare den bästa översikten över tillgängliga resealternativ och vi är väldigt stolta att vi med detta pris blivit uppmärksammade för just detta.
Ni klättrar på listan jämfört med förra året. Vad har ni gjort rätt på sista tiden?
Vi vill skapa transparens i en relativt komplex marknad genom att skapa de bästa förutsättningarna för att konsumenten att välja flyg, hotell, hyrbil eller ett resepaket – något som har tagits emot väl! På sista tiden har vi uppdaterat våra tjänster för att optimera användarupplevelsen på flera sätt. Vi har bland annat nyligen lanserat tjänsten Carry-On Checker i vår app, som med hjälp av den senaste AR-tekniken kan skanna ditt handbagage så att du vet om storleken är godkänd att ta med på planet. Vi har också lanserat My Trips i Sverige, ett verktyg som gör det möjligt att samla all reseinformation på en och samma plats. Men kärnan för vårt arbete ligger alltid i att skapa övergripande sökresultat för att skapa transparens över vad som finns tillgängligt. Det är kul att se att vårt arbete lönar sig, speciellt i Sverige som är en viktig marknad för oss.
Vad är er viktigaste KPI?
Inom resemarknaden är det av stor vikt att skilja sig från andra företag. Vi är stolta över hur vi byggt upp momondo och att det blivit en inspirerande och lekfull värld som uppmuntrar fler att resa och på så sätt öppnar upp världen tillsammans med våra medresenärer. momondo grundades utifrån visionen att öppna upp världen för alla och vi har en stark tro om att resa kan vara ett medel för att få folk att komma närmare varandra, på alla plan.
Det som är viktigast för oss är att fortsätta leverera den bästa sök-upplevelsen och att utveckla de mest omfattande verktygen på vår sajt och app, som täcker alla faser när man planerar sin resa.
Vad ser vi för nya trender i meta-sök och resande?
Vi upplever att det är en fortsatt stark uppdelning av olika erbjudanden där det finns en segmentering av tjänster och flygavgångar. Vi vill ge användarna en fullständig översikt av vad som finns tillgängligt. Utöver detta så är det av stor betydelse att se över resenärens individuella behov – om resenären behöver checka in bagage, önskar att bli serverad mat på flygningen eller om man vill boka en specifik plats på flyget. Vi vill hjälpa användaren genom hela reseprocessen, från planeringen till att faktiskt hjälpa dem under resans gång.
Besöksnäringens största utmaning?
Den globala turismen har ökat betydligt under de senaste decennierna och förväntas fortsätta att göra det. Trender förändras, och en konstant utmaning i branschen är att fortsätta vara relevanta och tillhandahålla goda alternativ för planering, och samtidigt skapa de verktyg och tjänster som passar användarnas behov.
_____________________
Namn: Pernille Trolle Brøgaard
Titel: Director, Product Management
Familj: Gift, två barn
Ålder: 41
Bor: Norr om Köpenhamn
Senaste resa: Berlin
Favoritfärjebolag: Fjordline
Favoritreseapp: momondo
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: New York
Min drömresa: Svalbard, Norge
Fakta: Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern.
Undersökningen ställer bland annat frågan ”Har du erfarenhet av någon av nedanstående bokningssajter?” (respondenten klickar för de sajter som stämmer). I en följande fråga anger man ”Vad är utmärkande för en bra bokningssajt enligt dig?”, se diagram nedan. Det som är viktigast är alltså ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Inga överraskande tillägg” och ”Användarvänlighet”.
I det avslutande steget får respondenten bedöma de sajter han/hon säger sig ha erfarenhet av ”Hur pass väl uppfyller dessa sajter dina kriterier för en bra bokningssajt?”. Detta på en elvagradig skala 0-10.
Resultaten summeras för respektive sajt vilket ger ett indextal som underlag för ranking.
Resegeometri/Nordic Bench är en oberoende part som förmedlar konsumentinformation till de som ska boka en resa samt förmedla kunduppfattningar till sajtägarna så att de ska kunna förbättra sin sajt.
En kommentar