-Efter att ha digitaliserat bussbranschen känns det fantastiskt roligt att kunna fortsätta på samma spår och förnya upplevelsen även ombord på bussarna, berättar Peter Ahlgren som är VD för FlixBus Norden.
För att kunna nyttja streamingtjänsten ska resenärerna koppla upp sig på FlixBus Wi-Fi och välja att ansluta sig till underhållningsportalen ombord. Underhållningssystemet fungerar i praktiken helt oberoende från Wi-Fi och påverkar inte den fasta surfmängden på 500Mb, 10 Mbit/s. Dessutom är det är helt kostnadsfritt att få tillgång till medieutbudet. Leverantörerna av innehållet är bl.a. Amazon Prime Original för TV-serier, MPLC för Universal filmer, Audible för ljudböcker, Rakuten Kobo för e-böcker, Share Magazines för tidningarna och Whoosh för minispelen. Förutom själva underhållningen kommer passagerare kunna följa utvecklingen på sin färd i realtid.
Systemet kommer att lanseras i hela FlixBus europeiska flotta, men Sverige är det första landet att få tjänsten. Kommande marknader att införa underhållningsportalen ombord är Danmark och Frankrike, och mot slutet på året planeras majoriteten av företagets europeiska flotta att ha tjänsten på plats.