Annons:

Premium

”Viktigt att flygbolagen i Sverige tjänar pengar”

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar vd-bytet i BRA flyg.

Idag kom beskedet. BRA:s vd Christian Clemens fasas ut och uppdraget att leda Sveriges inrikesflyg tas över av Geir Stormorken. Den senare blir både styrelseordförande och vd för bolaget när ägaren Per G Braathen fasar ut sig själv en aning.

Att Sverige behöver ett inrikesflyg är uppenbart, men vem som ska driva det är inte lätt att veta. Låt oss tänka tanken att BRA flyg kastar in handduken och bolaget försvinner. Vad händer då? Min övertygelse är att tillgängligheten i landet kommer att minska med hälften och priserna på de linjer som blir kvar går upp med minst 25 procent. Det kommer att skapa ett ramaskri bland de som försöker driva företag bortom landets tre stora städer. Jag kan tänka mig att även några kommunpampar kommer att våga bli arga och undra vad infrastrukturminister Tomas Eneroth och näringsminister Ibrahim Baylan håller på med. En tredje effekt är att det kommer att bli ännu mera fullt på tågen och att förseningarna kommer att öka. Vi är tio miljoner människor och vårt behov av snabba och effektiva transporter har aldrig varit större.

Det har varit intressant att läsa analyserna efter Ethiopian Air-olyckan i söndags. Flygbolaget har lyfts fram som Afrikas stolthet och bevis på att kontinenten är något helt annat än svält och kaos. När det handlar om flygindustrin långt bortom våra gränser så får man skriva att flyget är en förutsättning för ekonomisk och mänsklig utveckling. Det är oerhört sorgligt att Boeing-planet störtade, men det finns en strimma ljus i att 30 nationer är berörda.

Jag menar, flyget är basen för att skapa en värld. Den dag mänskligheten ger upp vi och dom har vi ett paradis på jordet. Vi har aldrig haft bättre förutsättningar än nu för detta.

Tillbaka till BRA flyg och hur infrastrukturen i Sverige ska fungera. Just nu sitter ett gäng tjänstemän på näringsdepartementet och utreder vad som ska hända med landets regionala flygplatser och Arlanda. Det vore bra om dessa människor vågade tänka större än att lappa och laga. Först när flygbolagen ges anständiga möjligheter att tjäna pengar kommer det att finnas pengar för att ställa om till biodrivmedel och elflygplan.

Det är inte raketforskning, även det just nu känns så.