I tisdags var jag på Strömmas huvudkontor på Skeppsholmen i Stockholm och höll ett frukostföredrag. Det var första gången jag pratade om Travel News och vad vi vill åstadkomma som Nordens största affärstidning om reseindustrin. Kan inte låta bli att skryta med att vi är all time high på nätet med över 60 000 läsare i månaden.
Jag inledde med att berätta om Wilhelmina Skogh som ingen i rummet kände igen när de såg henne på bild. Jag förklarade att Travel News vill lyfta fram vår tids Wilhelmina Skogh som idag strävar mot att göra karriär i reseindustrin och bli rika. Vår uppgift är att göra dessa personer till hjältar och förse dem med relevant affärsinformation. Hade Wilhelmina Skogh fått vassa affärsnyheter hade hon troligen varit bättre förberedd när lågkonjunkturen drabbade landet. Nu lyckades hon tajma en nedgång i ekonomi med att Grand Hôtels Vinterträdgård stod klar och det slutade med att hon fick sparken. Nu över hundra år senare kan vi konstatera att Vinterträdgården är den ekonomiska motorn i Sveriges mesta lyxhotell.
Det var i alla fall kul att prata om Travel News och berätta om hur vi arbetar. Är du intresserad av att jag ska komma till ditt företag i resebranschen och berätta så gör jag gärna det. Mejla mig.
I lördags var jag på Swanson’s Amerikadag i Osby. Det är en håla i det mörkaste av Skåne på gränsen till Småland. Det var ett riktigt fattigt område på 1800-talet och många drog till USA för att inte svälta ihjäl. En av dem var Tommys pappa som när han blivit rik på andra sidan Atlanten tog över vänner och släktingar. Tommy och Ylvas kontor ser ut ungefär som en blandning av tv-serierna ”Lilla huset på prärien” och “Familjen Macahan”. Tommy är född i USA, men bestämde sig för att testa sina vingar hemma i Osby och det har funkat i över 41 år. Totalt har man skeppat över 300 000 resenärer över Atlanten. Förra året var inte det bästa året i verksamhetens historia. Förklaringen heter Donald Trump och den svaga svenska kronan. Men det finns hopp, över 1 300 personer besökte Swanson’s Travel denna dag. Se mina bilder från dagen här.
Jag har också besökt Frankrikes ambassad och fått lära mig att republiken vill gå från 90 miljoner turister till 100 miljoner år 2020. Det har Emanuel Marcon bestämt och ja, det är svårt att inte bli imponerad av en president som verkligen tror på sitt land som en turistnation. Här har Stefan Löfven mycket att lära. Dock måste jag säga att de turistfilmer jag såg i ambassaden var så infantila att de mest fungerar som en varning: åk inte hit. En reklamfilm består ofta av några klichéer och ett skämt, men när det bara är klichéer och noll humor blir det olidligt. Addera på en klämkäck man och kvinna med uppspärrade ögon och ni fattar vad jag menar.
Det är intressant hur fort det svänger när det kommer till ett lands varumärke. När Barack Obama var president i USA framstod landet som ett av världens mest innovativa och coola. Med Trump är det precis tvärtom. Motsatt resa har Frankrike gjort. Länge var republiken gamla grodlår och ostar som luktade mögel. Men så fick man en ny president som både var snygg och smart. Och vips förändrades bilden. De gula västarna har förstås solkat ner en aning, men jag tror att deras tid snart är över. Det är lite som med militant islamism. För fem år sedan var detta det hetaste i förorten, nu är det precis tvärtom. Vem vill 2019 slåss för Kalifatet i Syrien i dag? Bara de absolut mest korkade. Vad vill jag säga med detta? Jo att Johanna Danielsson från Kairos Future hade helt rätt när hon på Grand Travel Award sa att vi människor ofta är mycket positiva när vi pratar om teknik och negativa när vi pratar om mänsklig utveckling. Tänk om det är precis tvärtom, sa Johanna. Det tror jag. 99,9 procent av alla människor vill helst mysa hemma eller på lokal med nära och kära. Det, mina vänner, skapar fantastiska förutsättningar för reseindustrin att växa och frodas. Vi tillhandahåller en vara som alla vill ha. Och med denna ljusa framtid tar vi helg. Snart är det vår. Jag lovar.