Annons:

SAS bygger ett Tripadvisor för sina Eurobonus-kunder

SAS lanserar den egna resecommunityn Travelers’ Gems för att hjälpa sina kunder till bättre reseupplevelser – och samtidigt skapa nya affärsmöjligheter för bolaget.

Idén till Travelers Gems kommer av att SAS under en tid märkt av att bolagets resenärer värdesätter både att få och dela med sig av tips om resmål, men saknat en bra och trovärdig plattform att dela dem på. För att särskilja sig från sajter som Tripadvisor kommer man att fokusera på tips bortom de stora turistfällorna. Sedan lanseringen av konceptet ”We are travelers” har SAS i flera etapper jobbat för att stärka communityt av de som flyger med bolaget. Fungerar Travelers Gems som planerar är tanken att SAS på så sätt blir en del av hela resan istället för bara själva flygningen.

Tjänsten finns idag bara en beta-version och är långt ifrån klar enligt SAS. Bolaget vill lära sig mer hur ett community fungerar och hur resenärerna vill ha sina tips. Företaget hoppas på en revenue modell, men nu är fokus inte att tjäna pengar utan att skapa en dialog med resenärerna. Tjänsten ska både inspirera till nya resor och dokumentera gamla. Fokus nu ligger på den svenska kunder.

– Vi vill kunna hjälpa till oavsett om det är med transport eller att hitta Jämtlandsfjällens mysigaste stuga. Vi har i hela framtagandet av tjänsten inspirerats av våra resenärers sätt att resa och dela tips mellan sig, nu kan äntligen fler ta del av den kunskapen och ta del av fler sidor av destinationerna än de man hittar på de traditionella resesajterna, säger Cecilie Svegaarden, head of brand experiences SAS till branschtidningen Resumé.

Inspirationen till tjänsten kommer från att SAS under lång tid märkt av hur deras resenärer reser mer medvetet och värdesätter tips men saknat en sammanhållande plattform att dela dem på. Till skillnad från klassiska resesajter som Tripadvisor och Foursquare, är därför ambitionen med Travelers’ Gems snarare att visa upp de mindre kända delarna av resmålen. Tanken är att fler ska kunna få ut mer av sitt resande. Idag finns allt från en liten fransk bar i ett anonymt hus i södra Beirut, till friluftsupplevelser med hundsläde i Jämtländska Häggsjövik på sidan.

För att säkerställa att tipsen håller en hög nivå när det kommer till text, bild och unicitet har communityn en egen redaktör som ser över alla inlägg.

– Än så länge har det krävts väldigt lite kurering då bidragen hållit en så hög nivå men för att kunna säkerställa en långsiktig kvalitet krävs att någon har ansvar för detaljerna, att beskrivningarna är hjälpsamma och att allt stämmer.” säger Roshanak Fatahian, redaktör för Travelers’ Gems i ett pressmeddelande.

Travelers’ Gems har fram tills idag bara lanserats i en betaversion, endast tillgänglig för några av SAS allra mest resvana medlemmar, men nu finns möjligheten för fler nyfikna att bli tidigare medlemmar i communityn.

– Sättet vi reser på förändras ständigt och vi märker särskilt av att folk söker mer autentiska, meningsfulla och givande upplevelser. Med Travelers’ Gems har vi inspirerats av våra resenärers medvetna resande där de hela tiden fortsätter att utforska nya platser och dela kunskapen mellan sig. Vi ser fram emot att fortsätta utforska den spännande kombinationen av att sammanföra våra resenärers upplevelser, värderingar och innehåll på en användarvänlig och responsiv digital plattform, säger Didrik Fjeldstad, VP Brand & Marketing SAS.

Spana in tjänsten här.

 

Kommentarer är stängda.