”Jag tycker att det är olyckligt med flygskatten så som den är utformad just nu. Det har såväl motståndare som supportrar till skatten konstaterat, att någon direkt miljökonsekvens har den inte”, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.
Rickard Gustafson anser att skatten skulle ha fått större effekt om pengarna hade öronmärkts för miljösatsningar.
”Jag hade hellre sett att, om man ska ha en flygskatt, att pengarna öronmärkts för att hjälpa industrin att ställa om till ett mer hållbart resande. Det skulle jag välkomna. Men så är inte den där utformad”, säger Rickard Gustafson.
Nu tycker han att den mest sätter käppar i maskineriet för de bolag som vill satsa på hållbarhet.
”Det här gör bara att de små marginalerna som flygbranschen redan har blir ännu mindre och får sämre möjligheter att själv investera i ett hållbart resande”, säger Rickard Gustafson.
Under 2018, från april till december, betalade SAS resenärer totalt cirka 260 miljoner kronor i flygskatt i Sverige.
”På sikt blir det mycket pengar som skulle kunna investeras i klimatförbättrande åtgärder”, säger Rickard Gustafson.
Rickard Gustafson poängterar också att miljöfrågan inom flygbranschen är en global fråga som han inte tycker att man kan isolera till ett land och att flygbranschen globalt försöker ta ansvar.
”Vi gör väldigt mycket för att minska våra utsläpp. Hållbarhetsfrågor är alltid på agendan i de dialoger vi har med det politiska systemet”, säger Rickard Gustafson.