Annons:

Premium

ANALYS: “Norwegian måste såga av en gren”

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar de senaste turerna i Nordens största flygbolag. “Norwegian måste såga av en gren för att trädet ska kunna fortsätta att växa.”

Idag kom det väntade beskedet att Norwegian gör en nyemission på tre miljarder. Bolaget håller samtidigt på med ett sparpaket som också ska ge 3 miljarder. Vill allt sig väl har bolaget snart rejält med norska kronor i kassan. Men vägen dit för vd och största ägare Bjørn Kjos är förstås svår.

Talar emot att det ska funka gör bland annat hans bror Tore Kjos som tycker att man borde ha sålt flygbolaget till IAG.

”Vi är båda pensionärer och kan inte hålla på så mycket längre. Hade vi varit 40 år gamla hade det varit bra. Men nu gäller det att komma ur”, säger Tore Kjos till Dagens Næringsliv.  

Släkten är förstås värst.

Att lansera en nyemission i januari är också farligt för kärnaffären. Det är nu som många bokar sina långresor till USA och Thailand. Bästa pris är den absolut viktigaste faktorn när leisure ska boka sin biljett. Men om det då samtidigt bubblar på ekonomisidor med krigsrubriker om miljardförluster och Norwegians aktiekurs störtdyker kanske oroliga semesterresenärer väljer ett mindre turbulent flygbolag. Läs SAS från Skandinavien. Vår del av världen är fortfarande Norwegians viktigaste marknad.

Norwegians strategi de senaste åren har varit att öppna så många linjer det bara går i så många länder som möjligt. Maximal expansion på alla fronter. Trädet ska bli så stort det bara går.

Förra veckan presenterade bolaget en reklamfilm som ska gå i svindlade 22 länder. Norwegians marknadsdirektör Stine Steffensen-Børkes budskap till Travel News var att bolaget gör världen mindre. Dagen efter detta uttalande fick hon ett nytt jobb på Hurtigruten.

Att attrahera och behålla personal när det är krigsrubriker är förstås en utmaning för Kjos.

Ytterligare ett minus är att på senare tid har man inte varit lika duktiga som exempelvis SAS på att fylla sina kabiner till sista stolen.

Men det finns också mycket som talar för Norwegian.

Förra året hade man över 37 miljoner resenärer. SAS är stolta att man för första gången någonsin är över 30 miljoner.

Det norska flygbolaget har en modern, enhetlig flotta som drar betydligt mindre bränsle än konkurrenterna. Norwegian har en fantastisk historia, från ett regionalt flygbolag i Nordnorge till en global raket på en av världens tuffaste marknader under 2000-talet. Det är Ingvar Kamprad-lyskraft på den resan.

Kjos är skicklig och har ofta tur. 

Norwegian är starka på longhaul över Atlanten.

Man har en välkänd marknadsposition och har i flera år blivit framröstade av Skytrax till Europas bästa lågprisbolag.

Tyvärr står kundnöjdhet ofta i stark kontrast till vinstmarginal när det gäller flygbolag. Bäst i klassen när det gäller det sista är Ryanair.

Norwegians stora problem är att man både vill konkurrera med SAS om de resenärer som reser varje vecka och med Ryanairs kunder som bara reser en gång om året och vill ha lägsta pris.

Jag tror att Norwegian måste såga av en gren för att trädet ska kunna fortsätta att växa.

Det vore schysst mot dem som ska hälla in tre miljarder i bolaget att bli tydligare med strategin.

Speciellt om priset på råolja börja klättra uppåt från dagens låga 53 dollar. Dock är dagens oljepris det bästa beviset på att Norwegian kommer att flyga vidare. Sedan i oktober har priset gått ner med 25 procent. Det om något bör leda till att Bjørn Kjos får åtminstone några timmar sömn per natt.