Du är ordförande i Scandic som går dåligt på börsen.
− Korrekt.
Varför då? Vad gör ni för fel?
− Nu måste jag vara försiktig när jag pratar. Scandic är ett fantastiskt bolag. Vi har expanderat kraftigt. Jag har varit med i mer än tio år. Från ett svenskt till ett nordiskt bolag. Det har varit goda tider. Ett börsnoterat bolag kommer alltid bli värderat på börsen – varje dag. Min uppgift som ordförande är att bidra och utveckla långsiktigt till det bästa för ägarna och de 17 000 anställda.
De stora globala elefanterna har inte kommit in i Norden. Här är det Scandic och Choice.
− Vi har en annan affärsmodell. En långsiktig leasing som vi splittar mellan fastighetsägaren och hotellet. Vår modell finns inte på många andra ställen i världen.
Kommer vår modell att ta över världen eller världen att ta över Norden?
− Vi är så dominerande att det är svårt att komma in. Det är som du säger, mycket speciellt att Norden domineras av nordiska aktörer.
Går det att driva ett hotell med under 100 rum?
− Det är svårt.
Varför?
− Då måste du ta väldigt bra betalt. Ett hotell i dag är en stor maskin. Förr byggde vi 150 rum, nu bygger vi 400. Som gäst märker du ingen skillnad.
Vad tycker du om Airbnb?
− Det är bra att det händer saker. Jag tror att Uber varit bra för taxibranschen. Airbnbs grundidé att man hyr ut ett extra rum är bra. Men ett helt hotell eller en lägenhet som är Airbnb, vad är då skillnaden? Då slipper man bara en massa avgifter som hotellen har. Det är inte bra.
Du hittar hela intervjun i senaste numret av Travel News.