Grattis, du har fått två nya kunder. Berätta varför tror du att de valde dig?
Tack! När det gäller Liberty så har de letat efter någon som skulle hjälpa dem att etablera sig i den Nordiska marknaden. De följde mig på nätet och tyckte om vad de såg. I Shokouh-e-Irarians fall hittade de mig via vår hemsida och faktumet att jag har varit i Iran och tror på destinationens potential var avgörande.
Berätta om de två kunderna.
Liberty International Tourism group är ett av världens största DMC med kontor i 45 länder som tillsammans kan hjälpa resebyråer med bokningar i totalt 67 länder. De växer med ungefär 3 nya länder om året. De är privatägda och extremt resultatsorienterade. De hjälper till med allt såsom individuella resenärer, grupper, idrottsevenemang, konferenser, etc…
Shokouh-e-Iranian är en lokal DMC i Iran med bas i Esfahan. De tar hand om resenären från början till slut med transfer, hotell, måltider, utflykter, visum… Ja, i princip allt! Och i ett land som Iran är det nödvändigt.
Vad gör en DMC?
En DMC hjälper resebyrån att träffa rätt när kunden vill ha den bästa upplevelsen på plats! De som jobbar där har bäst koll på alla hotell, attraktioner som är värda att se, utflykter man inte ska missa, bästa restaurangen i stan, etc… De fixar hela konferensen också om det är vad resebyrån är ute efter. DMC sparar tid åt resebyrån, när tid verkligen är pengar idag!
Iran låter ungefär som Dubai fast för modiga. Är det korrekt?
Iran har verkligen inget med Dubai att göra! Och mod behövs inte för att åka dit! Faktumet är att landet är väldigt trygg och människorna underbara. I Iran finns kultur, historia och gästvänlighet. Letar man efter bling-bling får man dock välja Dubai!
Du har kört eget nu i några månader efter många år på ett stort flygbolag. Vad är bäst?
Det finns mycket positivt i det steget jag tog. Framförallt tycker jag att det är fantastiskt att få ”träffa” människor, läs resebyråanställda, som jag inte fått träffa på länge, och diskutera samarbete med dem. Att allt är så konkret nu. Jag har något att erbjuda dem som ska göra deras jobb enklare och mer effektivt, och på sikt generera en bättre marginal. Sen lär jag mig massor och det älskar jag!
Vad är tufft?
Att gå miste om tryggheten! I 22 år har lönen kommit in på kontot den 25e varje månad. Man måste vänja sig bara.
Besöksnäringens största utmaning?
Det känns som att alla svarar ”hållbarhet” till den här frågan numera och visst är det oerhört viktigt, men för mig är en utmaning också att inte ”frysa ut” vissa destinationer baserad på vad medier försöker få oss att tro på.
Namn: Gérald Amoudruz
Titel: Founder & CEO på World of Destinations
Familj: fru och 3 döttrar på 18, 17 år och 18 månader!
Ålder: 46
Bor: Vasastan i Stockholm
Senaste resa: 1200 km bilkörning i hela Costa Rica
Favorithotell: Constance hotel Tsarabanjina på Madagascar, googla den bara!
Favoritreseapp: SL, faktiskt!
Flygbolag som jag åker helst med: I min nya roll är det viktigt att vara oberoende, så jag vill gärna prova alla nu!
Favoritdestination bortom min egen: Ja, nu erbjuder vi som sagt mer än 80 destinationer men jag skulle säga… Annecy i Franska Alperna!
4 kommentarer