Swedavias AI-baserade chatbot Swea är först ut bland de skandinaviska flygplatserna och nås via Swedavia.se och Facebook Messenger. Med hjälp av text och bild får resenärerna svar på vanliga frågor på både svenska och engelska. Swea blir successivt mer träffsäker i svaren ju fler interaktioner chatboten får.
Som resenär kan man prenumerera på sitt flyg och få uppdateringar om när man ska gå till gate, om gatenumret ändrats och eventuella förseningar. Redan innan avfärden till flygplatsen kan man fråga om väntetid vid säkerhetskontrollerna. Varför inte fråga om var närmaste vegetariska restaurang finns på flygplatsen? Eller var närmaste apotek ligger? För de som landar på Swedavias flygplatser kan Swea berätta vilken tid bagaget ankommer och vid vilket bagageband.
– Vår nya chatbot är en viktig del av vårt innovations- och digitaliseringsarbete som ska förenkla för resenärer att ställa frågor och få vägledning och ge en smidigare start på resan. Vi arbetar kontinuerligt med ett nytänkande för att skapa bättre kundupplevelser och ta tillvara på de möjligheter som digitalisering erbjuder, säger Karin Gylin, innovationschef på Swedavia.
Swea kan svara på frågor från resenärer vid samtliga av Swedavias tio flygplatser dygnet runt, oavsett vilken tidszon resenärerna befinner sig i. Tanken är att förenkla hela processen för resenärerna för att skapa en så smidig upplevelse som möjligt.