Utsläppen har minskat från 0,65 miljoner ton Co2 med en höghöjdseffekt om 0,19 ton år 1990 till 0,48 miljoner ton Co2 och en höghöjdseffekt om 0,19 ton år 2017.
Utsläppssiffrorna för svensk vägtrafik för år 2017 har inte uppdaterats av Naturvårdsverket än, men var år 2016 157,71 miljoner ton Co2 som jämförelse.
Viss del av minskningen för inrikesflyget kan tillskrivas att allt färre fortsätter välja flyg för sin inrikesresa. Men många kanske väljer bil istället, även om en bil orsakar mer utsläpp per personkilometer än inrikesflyg – även om det är en bil enligt transportstyrelsens miljöbilsdefinition.
BRA har de senaste åren bytt ut halva flygplansflottan till klimatsmarta och effektiva flygplan, bolaget erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa, flyger majoriteten av sina linjer på låg höjd som inte genererar höghöjdseffekter och flyger alltid så rakt det går mellan destinationerna.
BRA är miljöcertifierade sedan 2009 och är enda flygbolaget som är med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.
Flygskattefrågan är högaktuell, där flygskatten har bidragit till att minska det flyg som genererar minst utsläpp (inrikes) samtidigt som flyget som orsakar mer utsläpp (utrikes) har fortsatt att öka.
För ett företag som BRA som är en del av den nationella kollektivtrafiken och endast flyger inrikes är flygskatten kännbart i allra högsta grad.
Flygskatten på en inrikes tur- och returresa är idag 124 kronor, det vill säga 60 kronor per resväg plus moms samtidigt som skatten för en tur- och returresa till Europa, som kan vara flera timmar längre och därmed generera mer utsläpp, är flygskatten totalt 60 kronor.