Hur håller man lönsamheten i en bransch som är så pressad som reseindustrin?
– Man håller god koll på vad som händer på marknaden och bland konkurrenterna. Det är lätt att producera en resa, men för att producera den bästa resan på marknaden kräver hårt arbete, där resans innehåll passas ihop med pris och den bästa perioden att resa på.
Kan man efter detta hålla lågt pris på resan har man en produkt som är konkurrenskraftig. I en industri där man som stor aktör har stora möjligheter att påverka kan kreativitet spela en stor roll.
Generellt har dessutom branschen inom gruppresor krävt väldigt mycket handpåläggning. Vi har lyckats automatisera många delar i kedjan från planering och produktion till att resenären kommit hem från resan, vilket gör att vi kan hantera ett stort antal resor med minimal handpåläggning och behålla kvalitén.
Det bästa som hände de senaste 17 åren?
– När vi flyttade till vårt nya kontor kände jag att en milstolpe var nådd. Innan det satt vi i ett kontor på 20 kvm på Hisingen, och jag ville något mer med både min egen karriär men framförallt med företaget.
Nu sitter vi på 500 kvm, och även om det egentligen bara är en praktikalitet är det lättare att uppskatta var företaget är idag när man går runt i fräscha lokaler.
Att se över marknaden för första gången och förstå vilka resor vi inte har men borde ha var en av dom bästa sakerna vi gjort. Vi hade till exempel struntat i att erbjuda resor till Sankt Petersburg på grund av all visumhantering, men när vi såg potentialen var det bara att kämpa tills vi till ett bra system för hanteringen.
Då var det riktigt tufft?
– Generellt är det tufft att axla rollen som VD samtidigt som jag är ensam programmerare och bygger alla våra system. Den största utmaningen är dock att hålla sig lugn när det stormar. Det är lätt att dras med när något stort händer, men då måste man kunna ta ett steg tillbaka.
Ett exempel på detta är när ett flygbolag ställde in flertalet avgångar till Italien på grund av en brand på flygplatsen. Vi kämpade och lyckades boka in samtliga resenärer hos andra flygbolag, samtidigt ställde andra leverantörer in resor och angav Force Majoure som skäl.
Rolfs buss och flyg är ett jättekonstigt namn, ni har aldrig funderat på att byta?
– Filip & Fredrik gjorde visserligen sig en gång lustiga åt namnet, men det har vi faktiskt aldrig funderat på. Det var ett konstigare nämn för 12 år sedan då vi endast arrangerade bussresor, inga flyg. Nu är namnet så inarbetat att det hade varit negativt att byta. Resenärer känner väl till varumärket, och med en så trogen kundgrupp skulle det göra mer skada än nytta. Förövrigt jobbar Rolf fortfarande kvar på företaget, och sitter i vår butik på Hisingen.
*********************
Namn: Emanuel Karlsson
Titel: VD
Familj: sambo + dotter Elvira 1.5 år
Ålder: 39
Bor: Öjersjö, Göteborg
Senaste resa: Kina, träffade familjen. Sambo från Kina.
Besöksnäringens största utmaning? Fortsätta anpassa sig till digitaliseringen.
Favorithotell: Grand hotel Opera Göteborg
Favoritfärjebolag: Birka Cruises
Favoritreseapp: Flightradar
Flygbolag som jag åker helst med: Lufthansa
Favoritdestination bortom min egen: Kroatien – Varmt, tyst, mysigt och galna nakenstränder.
Min drömresa: Nordkorea, jag tror ett besök skulle upplevas som att besöka en låtsasvärld.
Detta vet vi inte om dig:
Kört Eu-moppe Europa runt: Göteborg-Tyskland-Tjeckien-Österrike-Slovenien-Kroatien-Italien-Frankrike-Schweiz-Tyskland. Motorn skar i norra Tyskland men klarade totalt 4 000 km på 60 dagar