Annons:

Så ska Mats Årjes få OS till Stockholm 2026

FRÅN OKTOBER 2018 Travel News intervjuar Skistars vd Mats Årjes om hur han ska baxa OS till Stockholm 2026. Nyckelordet är hållbart och när väl alla väl insett detta kommer det att gå som en dans. - Det är viktigt att få ut bilden att detta inte kommer att bli ett OS som de tidigare. IOK har insett att det inte går att fortsätta som tidigare. Notan på 13 miljarder verkar inte oroa Sveriges olympiska kommitté speciellt mycket.

Förra veckan var det ett steg framåt och två steg tillbaka huruvida Sverige ska få ett av världens största event om sju år eller inte. Sveriges olympiska kommittés ansökan blev en av tre att gå vidare till finalen som avgörs i juni nästa år. Vår huvudstad tävlar mot Calgary och Milano/Cortina d’Ampezzo. Men på eftermiddagen i fredags kom den nya blågröna alliansens uttalande att man inte vill ha ett OS i Stockholm. Anledningen är att man inte vill stå som ekonomisk garant för tävlingarna.

Mats Årjes är till vardags vd på Skistar, men också ordförande i Sveriges olympiska kommitté svarar på Travel News frågor.

– OS i Stockholm kommer inte att kosta skattebetalarna en enda krona. Det enda som garanteras är säkerheten och det kommer staten att få igen bara på momsinbetalningarna.

Enligt Mats har Internationella Olympiska kommittén insett att det gamla sättet att arrangera OS varit felaktigt. Det nya ledordet är hållbarhet och ju färre nya anläggningar en destination måste bygga för att arranger spelen desto fler pluspoäng i ansökan. Det enda som måste byggas för att OS ska kunna arrangeras här är en ny arena för skridskor som sedan kan konverteras till isyta för ishockey och konståkning. Det ska också byggas en tillfällig anläggning för längdskidor och skidskytte söder om Stockholm. Men annars är resten klart. Invigning och eventuellt avslutningen kan ske i Friends Arena. Stockholms stad kan hyra ut Globen, Tele2, Hammarbybacken och Kungsträdgården och tjäna pengar är Årjes budskap.

– Detta är en fantastisk möjlighet för oss att visa upp Sverige och alla fina anläggningar vi har.

Att driva ett OS kostar ungefär 13 miljarder kronor. 9 av dessa skickar IOK till den arrangerade nationen.

– Det kommer också att bli publikintäkter, intäkter från spel och lotterier och merchandise. Vår budget är balanserad och det kan bli pengar över.

Skräckbilderna från OS-nationer som Ryssland och Brasilien kommer inte att hända här enligt Mats.

– Det måste byggas mer boende till de tävlande och publik. Det är redan nu fastighetsägare och entreprenörer som hör av sig och vill bygga. Det kan bli studentboende och andra boenden efter OS.

Svenska folket är enligt en undersökning som SOK beställt positiva till OS och Paralympics i Stockholm. Det sista ska inte glömmas bort poängterar Mats. Knappt hälften av de tillfrågade, både i Stockholm och resten av landet, är positiva och en fjärdedel är negativa. Resten är vad undersökningen kallar neutrala.

OS i Stockholm 2026 är ingen lätt fråga att svara ja eller nej på. Det är självklart klart att många är positiva till att det kommer en massa turister till Sverige, att vårt land exponeras och titta på sport. Å andra är det få som vill ha så kallade vita valar runt om i Sverige, alltså gigantiska idrottsanläggningar som ingen utnyttjar och är alldeles stora för att foga in i svenskt vardagsliv.

– Det är viktigt att få ut bilden att detta inte kommer att bli ett OS som de tidigare. IOK har insett att det inte går att fortsätta som tidigare.

Det är detta budskap som Mats Årjes och de andra i styrelsen för SOK måste få ut till i första hand politikerna både på kommunal, regional och riksnivå.

– Vi har pratat med de flesta större partier i Sverige och många är positiva till OS här. Vi har förklarat att spelen kommer att bli hållbara och det innebär inte vara miljön utan enligt FN:s mål också ekonomiskt hållbart. Det är viktigt att staten inte ska lämna några ekonomiska garantier bortsett från säkerheten.

Det har framförts åsikten att Mats Årjes bara göra detta för att hans aktieinnehav i Skistar ska öka i värde. Under hans sexton år som vd har Skistar ökat i värde tiodubblats till idag 9,6 miljarder. Helt klart att det är bra för Skistars andra största  svenska destination Åre att synas i Olympiska sammanhang. Men samma effekt blir det redan nästa år när ett alpint-VM ska avgöras i Åre. Men samtidigt lyfter Mats fram att det under en stor tävling så spärras stora delar av backen av. Och i det boende som vanliga turister huserar finns under en stor tävling medier, publik och tävlande. Kärnan i Skistars affär är att sälja liftkort till barnfamiljer och dessa säljer man färre av under en stor tävling.

***

I årets sist nummer av Travel News gör vi en större genomgång av skidturism i Sverige och Alperna och vi tittar speciellt på Skistars resa från logistikbolag bakom Sälen och Åre till världens just nu mest framgångsrika skidsemesterföretag.

 

 

Kommentarer är stängda.