Annons:

SJ får inte köra tåg i Norge

Då norska Jernbanedirektoratet i dag meddelande sitt tilldelningsbeslut för Sørlandsbanen, Arendalsbanen och Jærbanen, den så kallade Trafikkpakke 1, framkom att SJ inte kommer att köra denna trafik under kommande avtalsperiod, enligt ett pressmeddelande från SJ. Vann gjorde Go-Ahead erhåller en ersättning på cirka 1 500 miljoner kronor i 10 år. 

SJ har kvar ambitionen om att köra mer tåg i Norge och är fast besluten att erbjuda attraktiva anbud för de kommande trafikkpakkerna som kommer att upphandlas.

– Det har varit väldigt nyttigt och lärorikt för oss att ha varit med ända in i slutet av den här anbudsprocessen. De kunskaper och erfarenheter vi fått kommer vi att ha nytta av i kommande anbud, säger SJs vd Crister Fritzson.

SJs främsta mål är att förenkla och förbättra hela resan, eftersom det är helt avgörande när det kommer till att få resenärerna att välja tåget framför andra alternativ. Det nybildade bolaget SJ Norge AS kommer fortsatt att ha ambitioner att vara med och utveckla utbudet av tågresor i Norge.

– Efter nästan 30 års erfarenhet av en avreglerad tågmarknad i Sverige har vi ett starkt kundperspektiv som vi vill ta med oss in i Norge, säger Crister Fritzson.

Tre bolag slogs om uppdraget. Vann gjorde Go-Ahead Norge AS.

I tävlingen blev kvaliteten vägd med 60 procent och priset 40 procent. Alla gjorde ”mycket bra” eller ”mycket bra” på kvalitetskriterierna och det fanns marginella skillnader mellan leverantörerna. Slutligen var erbjudandet att driva trafik i tio år avgörande, och Go-Ahead levererade ett erbjudande som var 21 procent lägre än närmaste konkurrent. Samtliga tre leverantörer erbjöd erbjudanden som innebar att kravet på ersättning från staten var mer än halverat i förhållande till den nuvarande situationen.
Go-Ahead erhåller en ersättning på cirka 1 500 miljoner kronor i 10 år. Det är ett årligt genomsnitt på cirka 150 miljoner kronor. Vederlaget kommer att vara högre under de första åren och 2020 kommer det att bli cirka 250 miljoner. Dagens operatör får 2016 miljoner kronor för denna trafik år 2018.

Go-Ahead är ett stort internationellt börsnoterat företag som driver järnvägs- och transportverksamhet i ett antal länder. Företaget är en stor aktör inom persontransporter med tåg i Storbritannien och har också vunnit flera kontrakt i Tyskland.

En kommentar

  1. Anders Steene: Det är väl bäst om SJ ser till att resandet fungerar i Sverige innan man ger sig in på den norska marknaden.