Nyligen kunde vi läsa om att flygbolaget Primera Air lämnat in sin konkursansökan. Tusentals kunder får nu se sina rese- och semesterplaner ändras eller grusas samtidigt som flera hundra resenärer blivit strandsatta utomlands. Andra exempel på flygbolagskonkurser som skett bara under de senaste 18 månaderna är NextJet, Air Berlin, Niki Airlines och Monarch Airlines.
– De som drabbas hårdast är de som köpt flygresan direkt av flygbolaget och som inte köpt resan med ett kreditkort. Dessa resenärer saknar ett legalt reglerat skydd mot konkurs och får se sig lurade på sina pengar och har de hunnit fram till sin destination blir de dessutom strandsatta och tvingas betala hemresan ur egen ficka, säger Anna Lennhammer.
Har man däremot bokat exempelvis flyg och hotell via en arrangör eller resebyrå måste denne ställa resegaranti i händelse av sin konkurs vilken täcker inbetalda belopp för de som ännu inte rest, samt kostnader för hemtagning. Detta medför både en avsevärd trygghet för resenärerna, men också en väldigt tung ekonomisk belastning för dessa reseföretag, ett ansvar som även flygbolagen borde bära, tycker Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen.
– Att resenärer har ett starkt skydd i händelse av konkurs är något som vi tycker är en självklarhet, men samma regler borde också gälla för flygbolagen. Inte bara för att kunna upprätthålla ett fullgott konsumentskydd utan också för att värna om konkurrens på lika villkor, säger Anna Lennhammer.
2 kommentarer