Lyssna på podcastintervjun här.
SAS mål är att minska de totala utsläppen med 25 procent till 2030, ner till 2005 års nivå.
Det är också skillnad på hur man mäter utsläppen. För att nå Parisavtalet 2050 måste de totala utsläppen ner, det räcker inte att minska per säte. Man måste se på de totala utsläppen, från hela flygverksamheten.
I den här intervju får du lära dig allt du vill veta om biobränsle, men aldrig vågat fråga om. Vi får också veta varför mellanstora flygplan kan vara bättre för miljön än jättestora.
Nyckeln till framgång är mellanlandningar i Kazakstan enligt en forskare på Chalmers.
Idag är biobränsle tre gånger dyrare än vanligt flygbränsle. Det kan leda till dubbla biljettpriser.
– Men 2030 tror vi att en flygbiljett som kostar 500 kr blir ungefär 100-150 kronor dyrare med biobränsle, säger Lars Andersen Resare.
Det pågår mycket forskning på området biodrivmedel. Mindre än hälften av råvarorna som idag används till blir flygbränsle som går åt till att faktiskt flyga.
– 2030 är målet att få ut mycket mer energi ur samma mängd råvara som idag.
Men det stora klimathotet är inte dagens flygplan utan tillväxten. Hela världen vill flyga.
– Det är absolut en utmaning att vi tillför ytterligare kapacitet. Men SAS får in större flygplan som drar mindre bränsle. Det tyder på stora tekniska framsteg, som minskar utsläppen. Men det finns andra aktörer som har en annan strategi. De måste titta på sina utsläpp.