Två år har gått sedan varumärket TUI presenterades för den svenska marknaden. I samband med varumärkesbytet inleddes även samarbetet med Forsman & Bodenfors och kommunikationskonceptet ”For You” togs fram. Ett koncept som varit så framgångsrikt att Lisa Rönnberg och hennes team på TUI i Norden från och med nu tar över kampanjansvaret för samtliga marknader där TUI är verksamma.
Tidigare den här månaden presenterades en undersökning som genomförts av Orvesto Konsument för Indikat, som visar att TUI nu går om de närmaste konkurrenterna och har den högsta varumärkespenetrationen bland resebolagen. En konsekvens av ett framgångsrikt kommunikationsarbete. Anledningen till att man centraliserar kampanjansvaret till den nordiska verksamheten är framförallt på grund av genomslaget som ”For You” har haft samt det framgångsrika varumärkesbytet för två år sen.
Klart är att Tui har högsta penetrationen bland charterbolagen. För närmaste konkurrenten Ving gäller att en miljon personer uppger att de rest med bolaget de två senaste åren, enligt Orvesto Konsument.
”När Tuis reklamtryck under första halvåret i år var som störst köpte charterbolaget reklamutrymme värt 25 miljoner kr brutto per månad. Reklamerinran nådde 35 procent som högst. I juni, när märket bara gjorde en tiondel så mycket i media var erinran tio procentenheter lägre. Forsman & Bodenfors gör Tuis reklam som är gemen- sam för Sverige och övriga Norden. Carat hanterar media på samma marknader, skriver Indikat i sin analys av resebolagen.”
Bakom TUI:s framgång ligger inte bara ett bra koncept utan också tunga reklaminvesteringar.
Bokning av en charterresa sker 111 dagar före avresa.