Annons:

Premium

Därför kommer flyget aldrig att nå Paris-avtalets mål

Nyligen besökte Travel News chefredaktör Viggo Cavling Sveriges riksdag och lyssnade på tre forskare som pratade om flyget och miljön. Det var två killar från Chalmers och en från Luleå. Det hela var ett lysande initiativ av Liberalernas Mathias Sundin. Här är Cavlings rapport från mötet.

Tomas Grönstedt från Chalmers började med att berätta att en promille av världens klimatpåverkan kommer från Sverige. Det viktigaste är alltså inte vad vi gör här utan att vi sprider den kunskap vi har till andra.

Det finns mycket att göra för teknikerna. Bara 40 procent av det som finns i tanken på ett flygplan används för flyga.

Tomas visade bilder på nya vingar och en ny jetmotor med rotorblad. De senare såg lite farlig ut. Å andra sidan har jag aldrig längtat efter att fastna i en vanlig propeller.

Tomas berättade också att mellanlandningar är ett smart sätt att rädda miljön. Det är bättre att stanna och tanka på halva vägen än att flyga jorden runt med en massa flygbränsle. Stora flygplan drar mer energi än medelstora. Jag frågade aldrig hur lång tid det tar att tanka ett medelstort flygplan. Det enda jag vet om detta är att säkerhetsbältet ska vara öppet om det börjar brinna.

Tyvärr var Tomas tvärsäker på att elflyg aldrig kan ersätta allt flygande. Ungefär 18 procent av det vi idag flyger med fotogen går att ersätta med el, men sen är det stopp. Batterierna blir för tunga för att planet ska kunna lyfta. Flygbränsle väger också, men vikten är mindre i förhållande till kraften man får ut. Bränslet  “försvinner” under resans gång.

Elflyget kommer dock att få stor betydelse för Sverige. Det är inte en orimlig tanke att vårt inrikesflyg kan bli elektrifierat med tiden. Men det kommer inte att gå snabbt om ni tror det. Elflyg lämpar sig i första hand för mindre farkoster. Det gör att många av de småorter i Sverige som idag helt saknar flygplan kan få det i framtiden. Swedavias kontroll av svenskt luftrum kommer följaktligen att förtvina om du har tålamod. De små flygplatser som idag kämpar för överlevnad kan runt 2050 se fram emot en ny vår. Tomas kollega Anders Forslund från Chalmers trodde även att taxiflyg i städer kan bli vanligt i framtiden.

Fredrik Granberg från Luleå pratade om biobränsle. Även här har vi stora utmaningar. Det finns idag i världen bara fem tillverkare av detta som är certifierade och godkända. Det är många boxar som ska kryssas i innan du får hälla något i en flygmotor. Trots att det amerikanska biobränslet är godkänt får du bara tanka max hälften när du ska flyga. Den största tillverkaren som har löpande produktion finns i Kalifornien. Följaktligen måste det mesta hämtas där.

I veckan fick SAS kritik för att man uttalat sig skeptiskt i ett norskt lagförslag om en procent biobränsle från och med januari 2019.

Detta sa SAS hållbarhetschef Lars Andersen Resare till Aktuell Hållbarhet:

”Vi tvivlar inte på att det går att öka inblandningen. Det vi är tveksamma till är att det kommer att finnas tillräckligt med bioflygbränsle tillgängligt i Norge redan den 1 januari 2019, det vill säga om drygt fyra månader. Enligt våra leverantörers indikationer kan det vara för tidigt med det satta datumet. Remissvaret uppmanade instanserna att ge sin bild av tillgång och pris, och det är vad vi gjort.”

I Almedalen i somras aviserade han att SAS planerar ett samarbete med Preem.

Sverige har utmärkta förutsättningar för att tillverka biobränsle. 57 procent av landet är täckt av skog. Varje år växer skogen med 120 miljoner kubikmeter, men vi sågar bara ner 75 procent. Det är det som blir över när vi gör papper och möbler som vi kan göra biobränsle av. Just håller man på i Piteå att bygga en anläggning som om allt går väl kan producera 300-600 ton biobränsle om året. Prislappen ligger initialt på 300 Mkr. Det är ungefär två månaders flygskatt. Det är här är förstås jättebra om Sverige med tiden kan bli självförsörjande på flygbränsle, men globalt finns inte samma förutsättningar.

Avslutningvis pratade Anders Forslund från Chalmers. Han är expert på elflyg. Han började med att visa ett gäng animationer på alla elflyg som är på g. Det är science fiction. Men sen visade han bilder på elflygplan som faktiskt existerar IRL. Det finns många fördelar med elflygplan. Noll utsläpp, nästan inget buller, elflygplan kräver inga stora tankstationer, det leder till mindre och smartare flygplatser. I hans projekt Elise ingår att ta fram rapporter, men också att bygga ett nytt svenskt elflygplan. Sverige har en fantastisk historia när det kommer till flygplanstillverkning. Länge var vi ett av de bästa länderna i världen på att bygga ny flygplan.

När de tre föreläsarna pratat klart spred sig optimismen i rummet. Men då räckte Madeleine van der Veer från WWF upp handen och ställde en fråga: vem av er tror att detta innebär att vi kommer att nå Paris-avtalets mål. De tre vid scenen skruvade på sig, men ingen trodde att målen skulle gå att nå.