Annons:

”Våra tåg har rullat som de ska”

Travel News intervjuar MTR Express vd Mats Johannesson om den heta sommaren, den tuffa konkurrensen med SJ och att man ska få ett nytt wifi.

– Det har varit en utmanande sommar, säger MTR Express vd Mats Johannesson till Travel News. Men hans problem är inte lika stora som SJ som tvingas att betala ut rekordsummor till försenade resenärer.

– Det var två bränder som störde oss i juni och så har det varit strukturella problem på linjen.

I Herrljunga har det varit banarbete som avslutas på måndag. Och veckan efter ska getingmidjan i Stockholms city var färdigrenoverad.

– Men våra tåg har rullat som de ska och AC:n har fungerat. Värmen har inte påverkat oss där.

I höst kommer MTR Express att installera ett helt nytt wifi-system som ska vara marknadens bästa enligt Johannesson. Fokus är att nå ännu fler affärsresenärer.

Men verksamheten går fortfarande efter tre år med förlust.

MTR express förklaring är att man är utestängda från SJ:s bokningssajt. Ärendet är anmält till Konkurrensverket. Myndigheten går just nu igenom data från både MTR express och SJ. Ett första besked väntas i några veckor.

– Norge som just nu håller på att avreglera tågtrafiken har man sett att mycket har blivit bra i Sverige. Vi är ett föregångsland, men i Norge har skapat en oberoende boknings- och försäljningssajt för att det inte ska bli som i Sverige.

Förutom att hoppas på bra besked från Konkurrensverket lobbar Mats Johannesson mot politikerna. Näringsminister Mikael Damberg har tidigare sagt att man ska följa Konkurrensverkets beslut.

– Det är en konstig situation när vi köper SJ-sökord på nätet och de köper vår MTR express. Nu skickar vi pengarna till Kalifornien och Google. Det hade varit bättre att sänka biljettpriserna här. Ju fler som åker tåg desto bättre för miljön.

Mikael Damberg är
näringsminister och innovationsminister på
Näringsdepartementet. Han är född år 1971. Han är bosatt i Solna. Är gift och har två barn.

Travel News har sökt näringsminister Mikael Damberg för en kommentar. Han har inte tid att svara. Men sa följande i  Sveriges riksdag den 1 juni 2017: 

”Mitt enda besked är att SJ måste rätta sig efter Konkurrensverkets beslut. Om Konkurrensverket kommer fram till att SJ har en för dominerande ställning när det gäller försäljningskanaler måste de rätta sig efter det. Det är självklart för mig. Däremot kan jag som ägarminister inte säga till bolaget att man inte ska försöka bygga upp en egen säljkanal och försöka locka fler människor att åka SJ-tåg. Det vore direkt felaktigt av mig att göra det.”

 

Kommentarer är stängda.