Upprinnelsen till konflikten handlar om de internationella kryssningsfartyg som anlöper dagligen till hamnar som Stadsgårdskajen och Frihamnen. När dessa fartyg lägger till väntar olika företag på att få plocka upp båtpassagerarna med sina turistbussar.
Stockholms Hamnar, som disponerar marken, har upplåtit ett särskilt område närmast fartygen till de företag som har speciella avtal med rederierna.
Med andra ord: de företag som har avtal med rederierna får parkera närmare fartygen än de som inte har avtal.
Något Strömma alltså hävdar är ett missbruk av sin dominerande ställning.
”Vi förstår inte idén med att några ska stängas ute och några ska få vara med. Genom att Stockholms Hamnar lägger sig platt för kryssningsrederierna gynnar man en företagspart på bekostnad av andra”, säger Strömmas Sverigechef Peter Henricson.
Strömma hävdar att situationen är allvarlig, i synnerhet eftersom det rör sig om ett kommunalt bolag, och anmälde Stockholms Hamnar till Konkurrensverket i slutet av maj. Konkurrensverket valde att inte utreda ärendet vidare. Ett beslut som dock inte innebär ett ställningstagande i ärendet i fråga.
Strömmas uppfattning är det är på order av de internationella rederierna som Stockholms hamnar väljer att utnyttja marken på detta sätt.
Detta för att rederierna i slutändan tjänar mer pengar via provision på bussoperatörerna man har egna avtal med. Något som kan innebära höjda priser på bussbiljetter även för båtturisterna.
”Vi tycker inte att man upplåter marken på ett korrekt sätt. Dessutom sätter man kryssningsbolagen i första hand och inte de turistaktörer som verkar i Stockholms stad”, säger Peter Henricson.