Idag torsdag kom pressmeddelandet som sa att förvärvet är klart. Processen som inleddes i februari är nu alltså avslutad vad det gäller bolagets ägare. Amex GBT är nu världens största B2B-resebyrå och målet är att erbjuda sina kunder en bred palett av erbjudanden och tjänster.
Doug Anderson, är högsta chef på American Express GBT: “Kombinationen av American Express GBT och HRG kommer att ge våra kunder och resenärer ett oöverträffat erbjudande. Jag ser fram emot att fusionera våra företag och kombinera vår erfarenhet och kompetenser. Vi är stolta över att kunna leverera mer värde till alla våra intressenter.”
David Radcliffe, har samma position på Hogg Robinson Group: ”Våra två företag är fokuserade på att ge ännu mer värde till kunder och resenärer. Jag ser fram emot att arbeta med de begåvade personerna i American Express GBT-styrelse. Vi vill växa och skapa det bästa resebyråföretaget i världen.”
HRG varumärket kommer att finnas kvar. Åtminstone i början av processen. Nu ska man ska skapa tillväxt genom att använda befintlig infrastruktur och teknik. Joanna Macleod, är ny vd för American Express GBT. Det har tidigare pratat om personalminskningar på mellan sex och åtta procent.
Exakt hur detta kommer att påverka verksamheten i Norden är oklart.
Travel News har bett svenska Amex GBT om en kommentar, men de meddelar att det för tidigt.