Arbetslösheten bland infödda svenskar är i dag under en procent. Det finns idag 100 000 lediga arbeten i Sverige. Ändå går många nyanlända utan arbete. En flaskhals är det byråkratiska systemet.
– Många av våra chefer ägnar mycket tid åt att kontrollera att de som söker arbete hos oss får arbeta.
Skatteverket och Migrationsverket måste göra tummen upp för att någon ska bli anställd.Att ringa till den senare myndigheten innebär ofta minst två timmars telefonkö. Och när man kommer fram är beskedet inte alltid kristallklart.
– En gång fick en chef i Göteborg samma vecka tre olika besked. Ingen information alls om den sökande. All information av en annan person och hälften av informationen av en tredje person. Då är det lätt att göra fel.
Och gör du som chef fel och anställer någon som inte har alla tillstånd är du som chef personligt ansvarig. Scandic har en person på HR-avdelning som arbetar nästan heltid med att hålla kontakten med Migrationsverket.
– När våra chefer fastnar i systemet kan de få hjälp på HQ. Vi har special kompetensen.
Henrik Dider beräknar att det inom 5 år måste rekryteras 50 000 personer i besöksnäringen. Ytterst få svenskfödda ungdomar vill städa hotellrum. De vill arbeta med “människor”.
– Att göra detta är en av våra specialkompetenser. Om någon ska betala 2500 kronor för ett rum måste det vara välstädat. Vi måste komma bort från begreppet enkla jobb.