Det genomsnittliga värdet på en konferens med övernattning som Svenska Möten förmedlat årets fem första månader är 67 000 kr, att jämföra med 62 000 kr under samma period förra året. Ökningen innebär ett trendbrott mot de senaste årens stillastående snittpriser för konferenser med logi.
– En av anledningarna till ökningen är att våra medlemsanläggningar har blivit bättre på att skapa värden för kunden – och att ta betalt för det. Vi märker också allt tydligare att våra kunder ser möten som ett viktigt managementverktyg och investerar för att maximera dess effekter, säger Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.
Trenden bekräftas bland de anläggningar inom Svenska Möten som rapporterar in siffror till Benchmarking Alliance*. Dessa anläggningar hade en positiv så kallad TRevPAR-utveckling (Total Revenue Per Available Room) på 8,7 procent under årets fem första månader, medan övriga anläggningar som rapporterar in siffror till Benchmarking Alliance visade oförändrade siffror under samma period.
Henrik Karlsson, Client Management and Business Development på Benchmarking Alliance säger:
– Själva affären för möten har utvecklats väldigt mycket på kort tid, och att arbeta med revenue management med fokus på totaltintäkten har blivit ett framgångsrecept som inte minst Svenska Mötens anläggningar blivit allt bättre på. Med ett skiftat fokus från logi till totala intäkter ökar anläggningen inte bara omsättningen, utan också värdet som levereras till kunden.