Utgiftsprognosen för sommaren 2018 visar att 26 procent, av de 22 000 tillfrågade respondenterna i 16 länder, planerar att öka sin konsumtion jämfört med förra sommaren, medan 40 procent svarade att de kommer spendera lika mycket som de gjorde föregående år.
Svenskarnas planerade sommarutgifter är de lägsta i Norden med strax under 40 procent i relation till hushållens disponibla inkomst. Störst spenderare i relation till disponibel inkomst i Norden är, inte helt överraskande, Norge med 68,5 procent bundet till sommarutgifter.
Den digitala eran
Föga förvånande svarade fler än sju av tio respondenter i Norge och Sverige att de föredrar kortbetalning framför kontanter när de reser. Jämför man med Finland sjunker siffran dock kraftigt, då endast varannan finländare föredrar kort över kontanter. Däremot visar undersökningen att kortbetalning allt mer utkonkurrerar kontanter, och det är inte bara i Skandinavien som betalningar blir allt mer digitala.
Sverige är störst förespråkare av e-handel jämfört med sina nordiska grannar då fler än var tredje svensk avser handla via internet under sommaren, detta att jämföra med Finland där knappt en av fyra finländare uppger att de avser e-handla under sommaren.
Vad svenskar lägger sina pengar på i sommar
De tillfrågade svenska hushållens kommer huvudsakligen spendera sin sommarkassa på sociala aktiviteter följt av inrikesresor.
Topp 5 sommarutgifter för nordiska hushåll sommaren 2018:
Sverige Danmark
- Sociala aktiviteter (15,1%) 1. Resor utrikes (15,9%)
- Resor inrikes (14,3%) 2. Resor inrikes (14,3%)
- Sociala evenemang (bröllop, fest) (10,7%) 3. Heminredning (14,1%)
- Finansiera barnens sommaraktiviteter (10,4%) 4. Trädgårdsarbete eller pyssel (8,6%)
- Kläder och mode (9,9%) 5. Fritidsinvesteringar (7,7%)
Finland Norge
- Resor inrikes (18,1%) 1. Resor inrikes (12,8%)
- Sociala evenemang (bröllop, fest) (13,6%) 2. Fritidsinvesteringar (12,8%)
- Resor utrikes (9,5%) 3. Sociala aktiviteter (12,5%)
- Trädgårdsarbete eller pyssel (8,6%) 4. Heminredning (12,5%)
- Sommarfestivaler (8,5%) 5. Sociala evenemang (bröllop, fest) (11,2%)