– Många gånger har man lagt ner mycket tid och energi på att hitta en perfekt semesterresa, där boendet är otroligt viktigt. Olika störningsmoment på hotellet påverkar då semesterkänslan negativt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket i ett pressmeddelande.
Hela 73 procent av de svenska resenärerna upplever olika typer av störande inslag på semesterboendet. Av dessa resenärer är det vanligaste störningsmomentet bristande kvalitet på maten på hotellet (37 procent), följt av dåligt städade rum (33 procent). En fjärdedel (24 procent) upplever högljudda, skrikande barn som mest irriterande.
Störst krav på maten ställer resenärer från Sydsverige, där nästan varannan resenär upplever dåligt mat som det största störningsmomentet (44 procent). Minst kräsna gällande mat är invånare från norra Mellansverige, där motsvarande andel är en fjärdedel (25 procent). De gastronomiska upplevelserna är dock genomgående viktiga i samtliga åldersgrupper.
På fjärde plats rankar svenska resenärer inget eller dåligt funderande wifi som det främsta störningsmomentet på semesterboendet – betydligt mer störande än till exempel paxade solstolar eller långa in- och utcheckningstider. Vikten av wifi skiljer sig dock kraftigt åt mellan de olika åldersgrupperna. Klart viktigast är wifi för resenärer i åldern 18-30 år, där hela 41 procent upplever bristande uppkoppling som det som irriterar mest. I åldersgruppen 51-65 år är motsvarande siffra endast 15 procent.
– Ett bra fungerande wifi på hotellet är för många svenska resenärer mycket viktigt. Om boendet då inte erbjuder wifi, eller om det fungerar dåligt, upplevs detta då som mycket störande. Vikten av wifi har dock minskat sedan roamingavgifterna inom största delen av Europa slopades förra sommaren, säger Katarina Daniels.
Vad av följande är de främsta störningsmomenten på boendet när du är utomlands?
1. Dålig mat, 37 procent
2. Dåligt städade rum, 33 procent
3. Lyhörda rum, 30 procent
4. Inget eller dåligt fungerande wifi, 28 procent
5. Att inte kunna justera temperatur på rummet (för kallt/varmt), 25 procent
6. Högljudda och skrikande barn, 24 procent
7. Festande ungdomar, 15 procent
8. Gäster som paxar solstolar tidigt på morgonen, 14 procent
9. Långa in- och utcheckningstider, 14 procent
10. Dåliga gardiner för fönstren (ljus som väcker mig på morgonen), 6 procent
11. Barn och vuxna som skvätter på solande när de ligger vid poolen, 2 procent
12. Annat, 5 procent