Låt oss vara ärliga, flygbranschens vurmande för miljön känns ofta som läpparnas bekännelse. Istället för att göra något kräver branschen att EU och FN ska gå ihop och rädda planeten. Ett flygbolag som faktiskt gör något – på riktigt är BRA flyg. Sedan den åttonde april 2018 är det möjligt för alla som flyger med BRA att boka biobränsleflyg mot ett tillägg om 300 kronor per flygning. Biobränsletillägget innebär att varje resenär försäkrar sig om att den egna flygningen görs så grönt som möjligt med biobränsle, på samma sätt som att köpa grön el till sitt hushåll.
Genom den nya biobränslemöjligheten fortsätter BRA att leda den klimatsmarta, globala utvecklingen inom flygbranschen. Redan år 2009 var BRA det första passagerarflygbolaget i världen som miljöcertifierades enligt ISO 14001. Och så sent som förra veckan beviljades BRA som första och enda flygbolag medlemskap i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.
Sedan 2017 har BRA erbjudit sina företagskunder och medlemmar i lojalitetsprogrammet BRA Vänner att köpa biobränsle. Bolaget har under 2017 även gjort en flygning med 45 procentig iblandning av biobränsle i en av sina sprillans nya turbopropellerflygplan, där den uppmätta minskningen av utsläpp blev 67 procent.
Detta är alltså inte bara snack utan handling. Att ge sina kunder möjlighet att vara miljösmarta och samtidigt stimulera en marknad som behöver stöd visar BRA man vågar gå från ord till handling. Tänk om regeringen agerade på samma sätt. Då skulle de två miljarderna som kommer in på flygskatten gå till att få fart på produktionen av biobränsle.
Vi älskar informationen att BRAs biobränsle levereras av Air BP och kommer från gammal frityrolja och andra restprodukter.
Wilhelmina Skogh är en ikon i besöksnäringen. Hon växte upp under fattiga förhållande på Gotland och flyttade ensam till Stockholm när hon var tretton år gammal. Hon inledde sin karriär restaurangbranschen i Stockholm. När hon inte fick bli chef på restaurangen vid Strömparterren drog hon till järnvägsmetropolen Storvik och blev ansvarig för stationskrogen. Hon köpte tomten bredvid stationen och byggde ett hotell. Detta blev en stor succé bland annat för att hotellet hade centralvärme och telefon så att gästerna kunde ringa och boka rum. Hotellet i Storvik utvecklades till en kedja utmed stambanan och där det saknas telefonlinjer satte Wilhelmina upp telefonstolpar. När bönderna inte ville sälja blommor och råvaror till henne anlade hon egna trädgårdar för att vara självförsörjande. Hon lockade även hit brittiska turister via Cook’s resebyrå i London.
I samband med konst- och industriutställningen 1897 fick Wilhelmina ansvar för sex hotell utmed den nyanlagda Strandvägen. Efter denna succé blev Wilhelmina direktör på Sveriges finaste hotell Grand Hôtel. (När hotellet öppnade några år tidigare var man först i Sverige med att byta sängkläder mellan varje gäst.) Wilhelmina införde en mängd moderniteter på Grand, bland annat eget elverk och ventilation. Hon lät även bygga Vinterträdgården.
Vi är övertygade om att Wilhelmina har varit stamkund på BRA.