Motivering: Vad krävs för att vi ska locka turister till vår huvudstad? Det krävs satsningar. Entreprenörer i besöksnäringen som förstår att ibland måste man slå på den största trumman hårt och länge för att det ska höras. Eataly är den största krogsatsningen som Stockholm sett sedan den brittiske krögaren Terence Conran byggde ett altare i glas på Berns lilla scen för femton år sedan. Då gick det åt helvete, men det kommer det inte att göra denna gång.
Eataly har på bara några månader blivit en destination i sig. Eataly sväljer 350 sittande gäster och det är fullsatt hela tiden. Krogen ligger på stans dyraste shoppingstråk och är ett välkommet inslag som drar gäster till Biblioteksgatan ända fram till midnatt. Elaka tungor talar om en turistfälla, men det stämmer inte. Maten som serveras är god och prisvärd. Stundtals är servicen kanske en aning förvirrad, men betydligt mer ofta är personalen rapp och vänlig. Dessutom kunnig om det som finns på menyn. Och var i huset du kan köpa med dig pasta och ost hem.
De andra tre nominerade var renoveringen av Yasuragi, den nybyggda takbaren och bastun The Nest högst upp i Downtown Camper och den nya direkt flyglinjen Stockholm – Shanghai med China Eastern.