En analys, den första av sitt slag, över Airbnbs 2,8 miljoner guideböcker visar också att värdar hjälper till att motverka stora ansamlingar av turister, genom lokala och unika rekommendationer till sina gäster. Analysen visar att den genomsnittligt rekommenderade platsen ur en guidebok ligger på 20 minuters gångavstånd från värdens boende, generellt sett utanför typiska turistområden. Två tredjedelar av de rekommenderade platserna att äta på är inom samma radie.
Analysen visar att 61 procent av alla rekommendationer från värdarnas guideböcker som erbjuds runt om i världen endast rekommenderas av en värd. Detta betyder att endast den enskilda gästen som bor hos den värden kommer att rekommenderas att gå till den platsen eller aktiviteten genom Airbnb.
Globalt sett betyder detta att du idag kan hitta över en miljon individuella rekommendationer ur värdarnas guideböcker som ingen annan värd rekommenderar, vilket utgör ett välkommet alternativ till standardiserade turistkartor som skapar det Tourtellot beskriver som ”generiska verksamheter”. Dessa generiska verksamheter tvingar bort särpräglade lokala affärer, matställen och hantverk, säger han.
Förändrar ekonomin bakom turismen till att skapa fördel för lokalbor
Den stora majoriteten av varje krona som spenderas på Airbnb går direkt till värdarna, som behåller upp till 97 procent av vad de tjänar på att hyra ut sitt utrymme. Värdar spenderar och återinvesterar i sin tur de intjänade pengarna på flera sätt, inklusive på hushållets utgifter, hyra eller amortering, städare, renovering, sjukvård och utbildning. I relation till hotellkedjorna handlar det om en mycket mindre procentsats som består av utgifter – upp till 13 procent, som betalas i avgifter när det kommer till att dela sitt hem.
Här kan du läsa hela rapporten: