Bolaget har fattat beslut om att lägga ned direktflyget från Arlanda till Las Vegas. Även det till San Francisco, med landning i Oakland, pausas med oklart startdatum.
På båda de inställda linjerna är Norwegian ensamma om att trafikera sträckan. Bolagets neddragningar får därför sannolikt till följd att mellanlandningarna ökar vilket i så fall också kan öka utsläppen.
Norwegian kommer även dra ned på den planerade expansionstakten i Sverige och istället satsa mer på Köpenhamn och Oslo.
Vid sidan av de två direktflygen till USA är även inrikesflyget mellan Stockholm och Skellefteå i farozonen.
Robert Lindberg, vd för Skellefteå Airport, har inte hört något om att Norwegian ska lämna Skellefteå.
– Men det finns en generell oro om passagerarvolymen på Skellefteå Airport skulle minska, vilket den nu inte gjort utan tvärtom har den ökat. Införandet av flygskatten kom mycket olämpligt för oss i Skellefteå, säger han.
Han ”hoppas vid Gud” att den positiva utvecklingen ska fortsätta så att Skellefteå även fortsättningsvis kan erbjuda flygtrafik från två bolag.
– Om ett av bolagen slutar med trafiken till Skellefteå skulle det vara ett mycket allvarligt avbräck för den tillväxt som nu sker i kommunen, konstaterar Robert Lindberg i Norran affärsliv.
”Flygskatten gör att den linjen är svår att upprätthålla”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian.
Men de inställda flygen beror inte enbart på flygskatten. Norwegian ställer även in direktflygen från Oslo och Köpenhamn till Las Vegas. Och i fallet Skellefteå har priserna dumpats till följd av hård konkurrens med SAS.
4 kommentarer