Rörelseresultatet för Vinggruppen uppgick under vinterhalvåret (oktober 2017 till mars 2018) till 554 miljoner kronor. Bokningarna för sommaren 2018 har ökat med 7 procent jämfört med förra året, till stor del drivet av en ökad efterfrågan på de egna koncepthotellen och resor till bland annat Grekland, Cypern och Turkiet. Därtill fortsätter den starka tillväxten med dynamiskt paketerade resor med reguljärflyg, där ett breddat utbud av semesterresor och allt fler valmöjligheter skapar mer relevans för fler kunder.
Fortsatt satsning på egna koncepthotellen med ny hotellfond
På den nordiska marknaden ökade antalet bokningar till de egna koncepthotellen med 6 procent under första halvåret. Thomas Cook Group fortsätter samtidigt satsningen på koncepthotell, där det i år tillkommer 19 nya hotell, varav ett nytt Casa Cook på Mauritius som öppnar vintern 2019. Nyligen lanserades även hotellinvesteringsfonden Thomas Cook Hotel Investments i samarbete med det schweiziska hotellinvesteringsbolaget LMEY Investments. Fonden består idag av fem hotellanläggningar** till ett värde av ca 150 miljoner pund och med ytterligare tre projekt på väg. Fonden kommer att bli Thomas Cooks huvudsakliga plattform vid förvärv av nya fastigheter runtom i Medelhavsområdet, med målet att växa med fler egna koncepthotell.
– Våra egna koncepthotell, som är framtagna utifrån kundernas önskemål, har varit en viktig del i vår framgång. Vi vet att de gäster som bor på Vings och Thomas Cooks egna koncepthotell är de mest nöjda, vilket bidrar till att man gärna återvänder. Målet är att få ännu fler hotell som ägs och drivs av oss själva och därmed även öka vår lönsamhet, säger Magnus Wikner, koncernchef för Vinggruppen/Thomas Cook Northern Europe i ett pressmeddelande.
Thomas Cook Group, en av världens största resekoncerner där bl a Vinggruppen/Thomas Cook Northern Europe ingår, presenterar idag en omsättningsökning på 5 procent för det första halvåret på räkenskapsåret 2017/2018. Gruppens fokus har lett till ett stort antal nya kunder och även fler återkommande. Prognosen för sommaren 2018 visar en stark efterfrågan med en ökning på 12 procent.
–Thomas Cook har haft ett bra första halvår, både vad gäller det finansiella resultatet och våra strategiska framsteg. Det arbete vi gjort under de senaste två åren för att fortsätta förbättra kundnöjdheten både hos flygbolaget och på våra resmål har gett resultat i form av en omsättningsökning på 5 procent och en positiv bokningssituation inför sommaren. När vi nu går in i vår mest hektiska tid ser jag ett positivt momentum på alla våra marknader för att leverera bästa möjliga semester till våra kunder, säger Peter Fankhauser, koncernchef för Thomas Cook Group i ett pressmeddelande.