Premiärflyget mellan Växjö-Amsterdam är startskottet på KLM:s långsiktiga investering i flygningar med biojetbränsle från Sverige. Det betyder att KLM investerar mer än 120 000 liter biojetbränsle per år i flygrutten. Bränslet som allokeras till Växjölinjen är producerat i Los Angeles.
– KLM är stolta över att kunna erbjuda Växjö och Småland Sveriges över tid mest hållbara flygrutt i Europa. Vi är tacksamma att så många lokala parter vill vara med och bidra till det. Målet på sikt är att använda 100 procent biojetbränsle och vi hoppas att ännu flera aktörer vill hjälpa oss förverkliga detta, säger Paul Terstegge, Nordenchef Air France och KLM.
Södra den första svenska partnern i KLMs Corporate Biofuel Program
Biojetbränsle ger ett strukturellt bidrag till flygindustrins hållbarhet men marknaden idag är underutvecklad. Drivmedlet är fortfarande två till tre gånger dyrare än fossilt bränsle. Med anledning av det har skogsbolaget Södra som första svenska företag blivit en samarbetspartner i KLM:s Corporate Biofuel Program. Det innebär att Södra bidrar med ekonomiska medel för inköp av biojetbränsle som motsvarar de anställdas resande.
– Flygtrafiken står för omkring två procent av de globala utsläppen av koldioxid. Vi tar nu två viktiga steg framåt för att skapa hållbara alternativ till det fossila flygbränslet. I dag är utbudet av biobränsle alltför lågt, och det vill vi förändra, säger Maria Baldin, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Södra.
Eftersom det idag inte går att uteslutande flyga på biojetbränsle, kommer KLM och Växjö Småland Airport klimatkompensera samtliga resor till och från Amsterdam. Parterna kompenserar resornas återståendekoldioxidutsläpp på sträckan Växjö-Amsterdam genom KLM:s CO2ZERO program och Gold Standard-certifierade trädplanteringsprojekt i Panama.