Annons:

Svenska folket har sagt sitt: Ving har bästa resesajten

Ving har den bästa resesajten i Sverige och har därför fått ta emot Travel News Wilhelmina Skoghpris i kategorin researrangör. Priset delades ut på ett internmöte i torsdags. "Vi vilar på tre pelare: teknikens möjligheter, verksamhetens mål och kundernas behov", säger Catarina Arvén, Head of eCommerce på Ving.

Det är första gången en extern part släpps in på internt möte på Vings huvudkontor i Stockholm. Travel News utsända fick lyssna på presentationer om nya funktioner och ta del av de senaste försäljnings resultaten. I de flesta fall tycks företaget nå sina högt ställda mål. Över en halv miljon resor är redan sålda till sommaren. Och till vintern går Gambia bra, även om de flesta svenskar ändå kommer att resa till Kanarieöarna under vintersäsongen.

Mötet avslutas med att Travel News delade ut Wilhelmina Skoghpriset till Vings nordiska Head of eCommerce, Catarina Arvén.

Hela IT-teamet på Ving. Foto: Viktor Wedell

Det finns faktiskt en koppling mellan Wilhelmina Skogh och Ving. När Wilhelmina på 1880-talet ville ha gäster från England till sina hotell utmed stambanan vände hon sig till en nyöppnad firma i London, Thomas Cook. Idag är samma bolag Vings huvudägare.    

Varför går det så bra för er?

– Kundernas pris är det bästa priset! Wilhelmina Skoghpriset är ett bevis på att vi, med de bästa teamen, lyckats leverera en snygg, modern, lättnavigerad och användarvänlig webb till våra kunder där vi hittat en fin balans mellan ett brett utbud av resor, hotell, inspiration och tillvalstjänster. Vi är otroligt stolta och glada och det här priset är såklart väldigt peppande och motiverande för alla som jobbar med våra sajter, säger Catarina Arvén, Head of eCommerce på Ving, efter utdelningen.

– Vi lyssnar mycket på kundernas behov. Vi A/B testar allt vi lanserar och analyserar noga vad som fungerar bäst. Vi har dessutom haft över 150 kunder som genomfört användningstester.

Vi samlar även in tusentals med kundkommentarer via webben, som vi sätter samman i en topplista över vad som kan bli bättre. Sedan betar vi av den. Det viktigaste är att det rör sig på listan. Den får helt enkelt inte vara statisk, säger Catarina Arvén.

Catarina har ett förflutet som reseguide, men har arbetat digitalt i många år. Hon var tidigare affärsutvecklare på H&M globalt och projektledare på en webbyrå. Catarina har nu varit på Ving sedan 2015 och sitter med i Vings ledningsgrupp.

Den digitala utvecklingen sker hela tiden och går bara snabbare och snabbare. Det som var hett igår är ljummet idag. Många surfar i mobilen och vill då att sajten ska vara riktigt snabb, vilket kräver enklare navigering och en ännu större tydlighet. De flesta köp sker fortfarande via desktop, men mobilen tar över allt mer. Kvällar och helger är då Vings sajt går som bäst. De senaste sex månaderna har konverteringen i mobilen ökat med 14 procent jämfört med förra året.

  • Det roliga är att det hela tiden händer saker och vi får hela tiden visa prov på att vi hänger med i utvecklingen. Vi har samma digitala plattform i de olika nordiska länderna och Ving har också en app för IOS och en för Android. Där finns också våra mest lojala kunder och snittköpen är också högst i appen. Där kan vi också ge bättre service, med pushnotiser och annat.Nu blir det tårta.

    Nu blir det tårta med Wilhelmina Skoghs namn på.

Travel News Wilhelmina Skoghpris i kategorin researrangör till Ving firades traditionsenligt med tårta för alla anställda på huvudkontoret.   

Wilhelmina Skoghpriset är ett resultat av Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern. Undersökningen ställer bland annat frågan ”Har du erfarenhet av någon av nedanstående bokningssajter?”  (respondenten klickar för de sajter som stämmer). I en följande fråga anger man ”Vad är utmärkande för en bra bokningssajt enligt dig?”, se diagram nedan. Det som är viktigast är alltså ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Inga överraskande tillägg” och ”Användarvänlighet”.

I det avslutande steget får respondenten bedöma de sajter han/hon säger sig ha erfarenhet av ”Hur pass väl uppfyller dessa sajter dina kriterier för en bra bokningssajt?”. Detta på en elvagradig skala 0-10.

Resultaten summeras för respektive sajt vilket ger ett indextal som underlag för ranking.

Resegeometri/Nordic Bench är en oberoende part som förmedlar ”konsumentinformation” till de som ska boka en resa samt förmedla kunduppfattningar till sajtägarna så att de ska kunna förbättra sin sajt.

 

Kommentarer är stängda.