Annons:

Analys: Därför rusar Norwegian på börsen

Norwegian gick back med 2,2 miljarder under Q1, men Oslobörsen hissade kursen 10 procent. Höjda bränslepriser, kursförluster och ökade teknikkostnader står för halva förlusten.

Vd Björn Kjos var lika lugn och trosviss som alltid när han i förmiddags mötte analytikerna. Han följer sin plan där jätteförlusten var väntad. Vinterhalvåret är ingen höjdare för flygbolagsägare, resandet går ner, men de fasta kostnaderna tar inte vinterlov. Norwegian har 25 miljarder i räntebärande skulder och skuldberget växer med flygplansleveranserna.

Helt sorglös är knappast Norwegianledningen. Nye CFO Geir Karlsen visade vägar att stärka bolagets svaga balansräkning: hitta nya flexibla leasinglösningar, som då i stället tynger resultaträkningen, och sälja 140 äldre flygplan, vilket lyfter resultaträkningen eftersom de nya plan som fasas in har lägre enhetskostnad.

Björn Kjos påpekade att det råder flygplansbrist på marknaden inom överskådlig tid och att det går att få bra betalt. Sedan värderade han varje medlem i Norwegian Reward till tusenlapp eller nio miljarder för bonusprogrammet som bolaget öppnat för att sälja.

Men framför allt brummade direktör Kjos belåtet när han pekade på utvecklingen på USA-marknaden, som nu passerat Sverige som Norwegians näst största efter Norge.

– Vi ska öka frekvensen på många USA-destinationer, sade Björn Kjos. Det ger stordriftsfördelar och ökad lönsamhet.

Han gav ett exempel på Dreamlinerns bränsleeffektivitet:

– Den drar så mycket mindre bränsle än en fyrmotorsmaskin på en Atlantflygning som 50 bilar drar på ett helt år. 50 ton per resa. Många konkurrenter flyger med gammalt skräp som inte borde få flyga.

Norwegian har lyckats fylla flygplanen under första kvartalet, trots en kapacitetsökning på 37 procent. Lastfaktorn var 84,5 procent, tre procent lägre än helåret 2017, men bra för ett vinterkvartal.

Enhetskostnaden sjönk med 5 procent, när bränsleprishöjningen räknats bort. Antalet passagerare ökad med 12 procent till 7,5 miljoner och de flög i genomsnitt 17 procent längre sträckor när ”long-haul” utgör en större andel av trafiken.

Oslobörsen reagerade positivt på Norwegians Q1-rapport och steg under förmiddagen med 10 procent till 290 kronor. Aktien har rusat i taket, från 180 till 313 kronor, sedan British Airways moderbolag IAG för två veckor sedan meddelade sitt intresse för att köpa Norwegian.

Så här långt har Björn Kjos avvisat köpförslaget, men Norwegian meddelade i dag att en styrgrupp tillsatts för att hantera det externa intresset för bolaget.

Leif Holmkvist

Kommentarer är stängda.