Detta är min första fredagskrönika. Mitt mål är att avsluta arbetsveckan under denna vinjett och ta upp högt och lågt.
Vi börjar i Skåne.
I onsdags träffade jag Jeanette Larsson och Johan Arlock. Marknadschef och vd på Maxli Travel Group AB. Mer kända under varumärkena Scandorama och Ölvemarks Holiday.
Den viktigaste lärdomen från detta möte är hur mycket människor har förändrats i den digitala revolutionen. Förr skulle en 60-plussare trappa ner när arbetslivet var slut. Nu ska samma grupp människor ”upptäcka världen”. Pengarna som kom in när villan såldes efter det att barnen flyttade ut ska resas upp. Arv hör till 1900-talet. Då var en bussresa tre veckor lång. Idag är den max nio dagar.
Glöm sovmorgon på semestern, frukosten serveras vid sju sedan är det in i bussen och iväg.
De hetaste destinationerna är bortom Europa. Kuba, Georgien, Cypern och Marocko. Ansvarig för resorna utanför EU är Håkan Olsson, med ett förflutet på Solresor.
Maxli är ett speciellt namn på ett bolag som gör rundresor. Ägaren är Göran Mellström i Kalmar, han är mer känd som vd och storägare av Bergkvarabuss, Sveriges största privatägda bussbolag. Max och Li hans tvillingbarn. De är under tio år gamla, så generationsskiftet lär dröja något.
Jag har förstås mejlat och bett om en intervju med Göran, men han har ännu inte hunnit svara.
I tisdags tog jag danska Øresundståget över bron och spanade in några hotell. Mest imponerad blev jag av renoveringen av SAS Royal hotellet. Det byggdes 1956-60. Arkitekten Arne Jacobsen fick ansvar för allt. Fasaden, interiörer, rummen, möblerna, ja även bestick och nycklar till rummen bär hans signatur. 1958 presenterades stolarna: ägget, svanen, myran, sjuan och droppen. De var ett extremt brott mot traditionell tung dansk design. De nya möblerna liksom svävade över golvet. De var en sensation på världsutställningen 1958 i Barcelona, två år senare öppnade hotellet och då fick gästerna sitta på stolarna.
Under åren har hotellet renoverats ett antal gånger. Men det finns ett rum kvar med original inredning. Heltäckningsmattan i rum 606 känns inte så fräsch. Men att sviten har ett badrum för mannen och ett för kvinnan (badkaret finns förstås i det senare) är grymt coolt. Lobbyn har blivit riktigt bra, men allra bäst är rummen. Jag fick se ett hörnrum som var fantastiskt. SAS k-märkta logga sitter kvar på fasaden, men flygbolaget har inget med hotellet att göra. Radisson sköter driften av de 261 rummen. Renoveringen av de sista rummen högst upp väntas vara klar om några veckor.
Officiellt namn på hotellet är “Radisson Collection Hotel, Royal Copenhagen”.
Jag försökte beställa en Uber i Danmark, men taxibolaget är bannlyst.
Jag tittade även på nya Nobis diagonalt över Tivoli från SAS Royal sett. Fyra år har det tagit att förvandla det gamla musikkonservatoriet till ett hotell. Sviterna högst upp är inte riktigt klara än, men resten av hotellet är öppet för gäster. Gert Wingårdh har gjort ritningarna och jag kan konstatera att arkitektfirman har plankat sig själv när det kommer till belysningen i trappan. Det ser ungefär som i ljusgården på Strand hotell i Stockholm.
Nobis sviten på andra våningen kostar 25 000 kronor per natt, men för den summan får du ett av Nordens vackraste och pampigaste hotellrum.
Doften i Köpenhamn är den samma som på Nobis i Stockholm. Att inte fler hotell arbetar med doft på detta sätt begriper jag inte.
De två hotellen har det gemensamt att de ligger vid hårt trafikerade gator. Det är inte riktigt min kopp te, men jag förstår om det är praktiskt när en ska flyga från Kastrup.
Nobis i Köpenhamn har bara 75 rum totalt, det kommer att bli tufft när kalkylen ska räknas ihop.
En som tänker industriellt när det kommer till mängden hotellrum är Petter Stordalen. Just nu håller han på att bygga ett nytt femstjärnigt hotell granne med SAS Royal och Københavns Hovedbanegård med 400 rum. Den peak vi sett i Stockholm med just nu fallande priser på tio procent kommer inom ett år till den danska huvudstaden. Siffror från Benchmarking Alliance visar också att vi i Norden inte vill betala mer för lyx. I en intervju i SvD i veckan skröt Petter Stordalen med att han hade 2 miljarder i kassan. Bra. Den hotellägare som har tomt i plånboken kommer att få det mycket tufft de närmaste åren.
Men på lång sikt är jag inte ett dugg orolig.
Den globala reseindustrin är fortfarande bara i sin linda.
Vi närmar oss riksdagsvalet. Den senaste veckan har dominerats av den nyss införda flygskatten. Enligt statens beräkningar ska 230 flygbolag dra in 1,75-1,78 miljarder. Jag har förstås försökt få fram hur många flygbolag som är registrerade i det svenska skattesystemet. Men ännu utan framgång.
Jag har även sökt näringsminister Mikael Damberg för att få en kommentar till regeringskollegan Miljöpartiets olika utspel om flyget.
Jag undrar hur regeringen ska skapa Nordens ledande flygplats på Arlanda, samtidigt som MP vill att Swedavia ska agera som Systembolaget och verka för minskat flygande. I första hand handlar det om att stoppa utländska turister från att komma hit. Inrikesflyget ligger som bekant på samma nivå sedan 30 år sedan. Det vore intressant att veta hur en minskning av antalet utländska turister skulle slå mot sysselsättningen i besöksnäringen.
Vad tror Damberg skulle hända om de grönas drömmar blir verklighet? Jag tror att statsrådet med ansvar för svenskt näringsliv kommer att stoppa huvudet i sanden så länge det går…
Det intressanta är förstås vad som händer efter valet. Jag hoppas på en regeringen med moderater och socialdemokrater. Det funkar ju i Tyskland, varför kan vi inte göra samma sak här? De två stora partierna är ju överens om det mesta. Vi behöver tydliga regler när det kommer till invandring och integration. Skattesystemet måste göras om. Vi behöver en ny regionindelning. Försvarets upprustning måste ske med måtta. Sjukvården och skolan bör bli statliga. Jag tror inte på höghastighetståg, men väl en rejäl upprustning och utbyggnad av stambanan.
Vi ska förstås satsa så mycket det går på flyget i Sverige och verka för global reglering av utsläpp. Att flytta flygplan från Arlanda till Kastrup har noll effekt på miljön. Entreprenörerna i besöksnäringen behöver långsiktiga villkor för sin verksamhet. Då kommer landets ekonomi att fortsätta att blomstra.
Jag är stolt att vara chefredaktör för en branschtidning som bevakar den viktigaste plantan i trädgården när det kommer till sysselsättning.
Nästa vecka kommer vi på Travel News att presentera en stor nyhet. Vi tror oss ha hittat ännu ett sätt få branschens stjärnor att lysa lite klarare.
Till sist vill jag gratulera Odensresors Alexandra Meza som friade till delägaren Per Westman ombord på ett Emirates-plan från Dubai till Stockholm. Per sa ja. Paret firades med champagne, applåder utbröt och via högtalaren lyckönskade kaptenen med crew.
Har du tips på stora och små nyheter. Mejla mig.
Och ha en skön helg så hörs vi på måndag.
7 kommentarer