Annons:

Regeringen vill att SJ kör fler tåg mer

Regeringen höjer kraven på SJ. I nya instruktioner till bolaget framhåller regeringen att SJ ska bidra till att hela landet har tillgång till tågtrafik. – I grunden är det bra. Vi vill köra mer tåg, säger SJ:s ordförande Jan Sundling till Dagen Nyheter.

I ett led för att öka tågresandet ytterligare ändrar regeringen SJ:s bolagsordning till att ”inom ramen för affärsmässighet, bidra till att uppfylla de transportpolitiska målen och därmed en långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet”.

– Nyckelorden är ”långsiktigt” samt ”i hela landet”, förtydligar Isabella Lövin.

Regeringen ställer fortfarande samma vinstkrav på SJ. Bolagets avkastning på operativt kapital ska vara minst 7 procent, vilket bolaget klarat med råge i flera år. Förra året hade SJ 30 miljoner resenärer.

Tidigare i år berättade Travel News att SJ planerar en internationell expansion. Vd Crister Fritzson vill köra tåg i hela Europa.

2 kommentarer

  1. Hassan: SJ klarar avkastningskravet på 7%. Så länge som man inte skött underhåll och utbyte till nytt materiel kan man inte tala om vinst. Samma gäller SAS. Varför påpekar ingen detta?
  2. Harald: Egentligen är det ju inte dumt med flera tåg, frågan är bara på vilka spår dessa tåg ska rulla. Mellan Göteborg och Stockholm passar det inte en enda vagn till utan att trafiken kollapsar. Det hela med ett antikt signalsystem, urgammla kontaktledningar och urslitna växlar. Efterlängtade utbyggnader liksom 4 spår mellan GBG och Alingsås ligger på is. GBG-Borås kommer även i fortsättningen ha museijärnvägstandard i minst två decennier till. Båda projekt har plockats bort från nationella trafikplaneringen. Samtidigt blir Västsverige -som vanlig- sist i Sverige (tidigast 2035...2040) med utbyggnaden av ERMTS och ETCS som skulle tillåter en ordentlig kapacitetshöjning. Förresten är planen för SJ att köra tåg i hela Europa kantad av storhetsvansinne. Vagnbredden i Sverige är lite större än i resten av unionen - X2000 klarar sig inte ens till Köpenhamn. ...