Annons:

Jenny bakom SJ:s succé på nätet

SJ har Sveriges bästa webbsajt enligt IDG:s årliga ranking. Travel News har pratat med kvinnan bakom framgången.

Enligt IDG/Internetworld flyttar SJ gränserna för hur gränssnitten kan se ut när resor ska presenteras och säljas digitalt.

– Det är verkligen roligt att vårt intensiva arbete med att hela tiden sätta kundnyttan i fokus får den här uppmärksamheten. Att toppa kategorin resesajter var stort, att toppa den totala listan är helt fantastiskt, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala försäljningskanalen.

Hur ska man tänka i mobilen?

– Det ska vara enkelt, friktionsfritt och anpassat utifrån resenärens behov där och då, säger Jenny Gejke.

Sajt eller app?

– Båda. Och framåt rösttjänster, säger Jenny Gejke

Över 50 procent av alla resor som bokas med SJ görs via en mobil. Bolaget har över 93 procent av sin försäljning digitalt. 1 av 4 betalar sin resa med Swish.

Det var i april 2016 som SJ lanserade sin nya sajt och app efter många år av utveckling.

– Vi ska funka före, under och efter resan. Vi såg tidigt att våra kunder har behov av enkelhet och vi har utgått från mobilen i alla lägen.  Det är vår huvudkanal, säger Jenny Gejke.

I SJ:s digitala kanaler kan du boka dörr till dörr när det kommer till bussar, pendeltåg och färjor. Även konkurrenten Snälltåget är med i systemet. Men MTR Express är inte med och inte heller flyget.

Faktaruta

Namn: Jenny Gejke

Titel: Chef för digital kanalutveckling

Familj: Man och två barn

Ålder: 43

Bor: Stockholm

Senaste resa: Hallsberg (träffade kollegor som jobbar ombord)

Favorithotell: Klitterhus i Ängelholm, älskar att se solen gå ner i havet

Världens vackraste tågresa: Gillar att åka över Öresundsbron en fin klar dag

Favoritdestination: Sydney – en perfekt kombination av stads- och strandliv

Detta vet vi inte om dig: Att jag varit DJ

 

Kommentarer är stängda.