Jag är ny som chefredaktör på Travel News sedan några veckor. Just nu träffar jag nästan varje dag företrädare för industrin och försöker lära mig hur allt funkar. Här är min första analys som bygger på dessa samtal.
Fokus för Travel News sedan starten 1985 och framåt har varit flyget. Det är motorn i vår industri och en värld utan flyg blir en återgång till 1800-talet. Den största tidsbesparing som gjorts i Sverige var när vi fick järnvägen. Före tåget tog det en vecka att ta sig från Malmö till Stockholm. Med tåg tog det först ett dygn och nu gör jag resan på fem timmar. Ofta med det billigaste bolaget Snälltåget.
Flyger gör jag sällan och helst vill jag att någon av mina uppdragsgivare betalar. Senaste gången var det SVT som stod för notan när jag flög till Göteborg. Mitt uppdrag var att försvara flyget mot en krönikör på Expressen och en forskare. Det gick sådär. Nu kan jag mer. Utan flyget stannar det professionella Sverige.
När SAS säger att de vill nå de frekventa resenärerna så handlar det om en grupp människor som flyger flera gånger i veckan. Det är samma gäng som Braflyg älskar. Denna grupp struntar fullständigt i flygskatten. Deras arbetsgivare vill att de rör runt i Sverige i Braflygs fall. SAS huvudmålgrupp reser flera gånger i veckan till eller från Skandinavien.
Motorn i bägge dessa företag är lojalitetsprogrammet. Förklaringen till att SAS hela tiden öppnar nya linjer till Medelhavet för är att behålla affärsresenärerna, även när de har semester. Hur många av SAS fem miljoner Eurobonus-kunder som har det åtråvärda guldkortet vill bolaget inte släppa, men jag tror inte det är fler än 300 000 personer. Troligen ännu färre. Men SAS viktigaste uppgift är att få denna grupp att flyga mer och spendera sina bonuspoäng i bolaget. (Varje utdelad poäng är ett minus i balansräkningen som kommer tillbaka när poängen är förbrukad.)
Att i detta läge jämföra SAS med Norwegian eller ännu konstigare utländska lågprisbolag som flyger point to point som Ryanair och Wizz är bara dumt. Dessa bolag vänder sig till mig som reser högst en gång i månaden och betalar själv. Om mitt plan är försenat är förstås irriterande, men jag klarar mig. Braflyg viktigaste konkurrensfördel är att det inom en dryg timme går ett nytt flyg till Göteborg.
Guldkortsmedlemmar och årskortskunder älskar att sova i sin egen säng när arbetsdagen är slut. Denna grupp flyger inte för att det är kul eller för att de gillar att resa utan för att de måste för att göra sitt jobb. Hur denna grupp affärsresenärer mår och tänker ska vi skriva mer om i Travel News i framtiden.
Vet du något avgörande om denna grupp så skicka ett mejl och berätta. Eftersom vi är en affärstidning uppskattar jag siffror mer än ord.