Annons:

Premium

Annelie Nässén: ”Jag följer försäljningen på minutbasis”

Idag är det internationella kvinnodagen. Vi på Travel News högtidlighåller denna dag med att intervjua tre framgångsrika kvinnor inom i vår bransch. Vi började med Malin Söderström. Nu fortsätter vi med Annelie Nässén, global marknads- och försäljningsdirektör på SAS.

Grattis Annelie SAS verkar gå bättre än någonsin, vad är hemligheten? 

– Skratt, det var en enkel fråga att börja med. Det är förstås en stor fråga. Det är många saker som har hänt. 2012 var vi bara några timmar från konkurs. Vi hade många år med bristande lönsamhet bakom oss. Vi hade fortsatt stora kostnader som hörde till en annan tid. Avtal som våra konkurrenter inte hade. Vi inledde en transformation, som bland annat innebar att sänka kostnaderna med initiativ inom alla områden, däribland nya kollektivavtal ochn edbemanning. Vi tog fram en ny strategi: vi ska göra livet enklare för frekventa resenärer som reser till, från och inom Skandinavien. Vi definierade en tydlig målgrupp med We Are Travellers. Samtidigt som vi sänkte kostnaderna som investerade vi i vårt kunderbjudande, bland annat genom investering i en ny flotta, ny inredning ombord och stora digitala investeringar för att vara relevanta för våra kunder. Summerat så har vi reducerat kostnaderna, gjort stora investeringar i vårt kunderbjudande och ökat vår effektivitet.

Du har arbetat på SAS länge?

– Jag har varit på SAS sedan 2005, med en bakgrund dessförinnan inom retail.

Du är försäljningschef, hur ofta kollar du hur mycket ni säljer?

– Det följer vi på minutbasis. Jag har det framför mig hela tiden.

Hur ser försäljningen ut?

– Hälften av passagerarna kommer via egna kanaler och hälften via agenter, vilket motsvarar ungefär 60 procent av intäkterna vi agenter och 40 procent via egna kanaler. Affärsresande ligger fast, det är fritidsresande som ökar. Vi vet att de som reser med oss i jobbet även vill kunna resa med oss på semester, och därför breddar vi hela tiden utbudet för fritidsresande. Den största fritidsdestinationen över året är London.

Hur ser en vanlig kund ut?

– Vi fokuserar på våra frekventa resenärer, de som reser ofta med oss minst fem gånger per år, och som har ett behov av att resa smidigt, snabbt och bekvämt.

Ni har fem miljoner EuroBonuskunder, hur många har guldkort?

– Vi går inte in i detalj kring hur många medlemmar vi har per nivå, men .  ungefärhälften av våra intäkter kommer från våra EuroBonuskunder, som vi har en nära relation med.

Du är hög chef på ett stort globalt bolag, vad har du knep?

– Det ska mina medarbetare svara på brukar jag säga. Jag vill vara engagerad, genuin, ta uppdraget på allvar och trivas. Jag är rak och öppen och beskrivs ibland som osvensk. Jag har lett många transformationer och större förändringsprocesser, vi omorganiserar ofta på SAS.

Den här intervjun publiceras på internationella kvinnodagen, vad betyder den för dig?

– Det är bara en enda dag. Jag tycker att dessa frågor är viktiga alla dagar för alla människor i hela världen. Den tydliggör maktstrukturer. Jag vill vara med och påverka genom mitt arbete. Det är min uppgift att skapa grupper som är jämställda när det kommer män och kvinnor, ålder och alla andra faktorer som är viktiga. Den stora förändringen kommer inte den här dagen utan alla andra dagar.

Har du några nyheter att bjuda på?

– Vi arbetar på enligt plan, och på resplanet kan jag nämna att vi i sommar flyger till bland annat Lissabon, Verona, Beirut och franska Toulon. Målet för SAS i år är att göra en vinst på 1,5 till 2 miljarder.

Idag skrev Dagens Industri att staten bör sälja sina aktier i SAS nu när det går så bra, har du någon åsikt i denna fråga?

– Nej, mitt mål är att driva ett långsiktigt lönsamt bolag.   

Faktaruta

Namn: Annelie Nässén

Titel: EVP Global Sales and Marketing, SAS

Familj: Man och tre söner

Ålder: I min bästa ålder

Bor: I skärgården

Senaste resa: Los Angeles, förstås direkt från Stockholm med SAS 

Favoritreseapp: SAS App

Flygbolag som jag åker helst med, ej mitt eget: Något av våra 27 partnerbolag inom Star Alliance

Detta vet vi inte om dig:  Spelar bandy och ishockey