Specialistresebyrån Tour Pacific fyller 25 år. Bolaget i Helsingborg firar med mässa och fest i Malmö på lördag. Ägaren och vd Lars Jönsson har varit med hela vägen från 1993.
– I år siktar vi på 50 miljoner i omsättning och vårt bästa resultat någonsin, säger Lars Jönsson.
Resebyrån vänder sig till kunder som tycker att innehållet är viktigare än priset. Fokus var från början Stilla havet, men 2011 när all världens olycka drabbade världens största ocean insåg Lars Jönsson att han måste komplettera med något. Det blev Indiska Oceanen. Bröllopspar utgör en fjärdedel av kundbasen. Men segementet familjer växer stort. Och det handlar inte bara om traditionella barnfamiljer.
– Ofta är det mormor och morfar som reser med barn och barnbarn. För några år sedan var hotellen inte byggda för detta, men idag finns det stora villor vid havet som har många rum och sängar så att många i en familj kan bo tillsammans, säger Lars Jönsson.
Att den traditionella resebyrån där kunder ringer in och pratar med en expert som har tid och förslag på resmål och hotell skulle vara på utdöende tror Lars inte alls.
– I en digital värld blir det personliga mötet ännu viktigare. Vi är experter på våra resmål och vet ofta inte bara vilket hotell utan också vilket rum du ska välja. Alla har inte tiden att leta upp sin egen drömresa på nätet. I Vellinge och nere på näset i Skanör och Falsterbo har vi en säljare som kommer hem till folk och berättar om våra resmål. Det gör oss unika.
Till mässan Visit Pacific på lördag i Malmö Live väntas 500 besökare. Ett 30-tal utställare och föreläsare pratar under dagen. Ny utställare för i år är Sydney Opera House. På kvällen blir det festmiddag på restaurang Hipp i Malmö.