Annons:

Premium

Vinstras för arrangörerna

ARRANGÖRSTOPPEN Lönsamheten minskade rejält för researrangörerna på den svenska marknaden 2016. I toppen hade TUI det tufft 2016, medan Ving och Apollo förbättrade sina resultat.

Travel News unika kartläggning över de 100 största researrangörerna i Sverige visar att 2016 var ett år med spridda skurar och växlande molnighet. Samtidigt som de tre stora i toppen ökade försäljningen minskade listans övriga 97 företag sin samlade omsättning.

Tabellen haltar dock något eftersom uppgifterna för Vinggruppen, TUI och Apollo gäller hela Norden, medan övriga arrangörer redovisar siffror för Sverige. Orsaken är att Apollo endast släpper nyckeltal för Norden medan TUI, som egentligen endast går ut med uppgifter för TUI Northern Region där förutom Norden även Storbritannien och Kanada ingår, gjorde ett undantag för Travel News och avslöjade omsättningen i Norden, men inte i Sverige.

För att få en så rättvis jämförelse mellan arrangörerna i toppen har vi därför valt att redovisa motsvarande siffror även för Vinggruppen, som när detta skrivs precis har släppt sitt bokslut för räkenskapsåret oktober 2016–september 2017. Gruppen satte då nytt rekord med ett rörelseresultat på 1,461 miljoner kronor. Samtidigt ökade försäljningen med 6,7 procent till 14,4 miljarder kronor. Vinggruppen satte rekord även räkenskapsåret innan med ett rörelseresultat på 1,447 miljoner kronor (1 234 miljoner). Omsättningen det året landade på 13,5 miljarder kronor (13,4).

Den klassiska paketresan svarar fortfarande för de största volymerna och det är också här lönsamheten är bäst, men det är inom den dynamiska paketeringen Vinggruppen ser den kraftigaste tillväxten nu och framöver, enligt Magnus Wikner.

– Här kan vi vara snabbfotade och följa trender. Kombinationen dynamisk paketering och paketresor ligger bakom framgången. Men det är våra koncepthotell som särskiljer oss från våra konkurrenter, säger han.

I Sverige förbättrade Ving sin rörelsevinst med drygt sju procent från året före och landade på 333 miljoner kronor. Omsättningen ökade samtidigt från 5,95 miljarder kronor till 6,23 miljarder.

– Vi går starkt på alla marknader, inklusive Sverige där vi hade en riktigt bra sommar i år. Vi ser också att Turkiet är på väg tillbaka vilket gynnar oss, säger Wikner.

 

TUI har blivit mer restriktiva sedan namnbytet för ett år sedan och släpper inga nyckeltal för de lokala marknaderna. För Travel News gör Nordenchefen Alexander Huber dock ett undantag och uppger att de nordiska ländernas sammanlagda omsättning för räkenskapsåret som slutade den 30 september 2016 låg på cirka 12 miljarder kronor, vilket var ungefär samma nivå som året innan.

Enligt Alexander Huber har TUI Nordics försäljning ökat senaste räkenskapsåret som tog slut den 30 september i år och den trenden håller i sig även 2017/2018 då omsättningen förväntas bli ”väsentligt högre”.

Några uppgifter om resultatet i Norden avslöjas inte men ebita-resultatet för TUI Northern Region blev 461 miljoner euro för räkenskapsåret oktober 2015-september 2016, att jämföra med 538 miljoner årets dessförinnan. Under 2017 har dock resultat kurvan pekat uppåt och för tredje kvartalet redovisades ett ebita-resultat på 81 miljoner euro, jämfört med 71,9 miljoner motsvarande period i fjol.

Apollo lyckades efter några år med minskad försäljning och försämrat resultat vända på skutan 2016. Omsättningen ökade marginellt medan resultatet gjorde ett kraftigt lyft. Det räckte dock inte för att sudda ut minussträcket, men Apollos nordiska vd Leif Vase Larsen menar att företaget nu, trots förlusten på 75,5 miljoner kronor, är på rätt väg.

– 2014 var ett jättedåligt år för Apollo och det fortsatte att vara dåligt 2015 även om vi då började se en vändning, 2016 var ändå fortfarande ett mellanår men 2017 har vi haft en stor försäljningsökning så i år kommer vi att gå med vinst, säger han.

För den eviga fyran Solresor innebar dock inte 2016 någon vändning. Tvärtom så föll försäljningen med drygt 19 procent jämfört med 2015 och landade på 832 miljoner kronor. Därmed fortsatte raset som började 2008 när Solresor var som störst och omsatte drygt 2 miljarder kronor. Parallellt med omsättningen har också resultatet störtat och 2015 lös det för första gången i bolagets historia rött på nedersta raden (-9,3 miljoner kronor). 2016 hade förlusten ökat till drygt 86 miljoner kronor.

– Vi har inte varit tillräckligt duktiga på att driva Solresor de senaste två-tre åren, säger Solresors vd Jan Lockhart, och identifierar tre områden där det enligt honom har brustit:

– För höga omkostnader, en inte optimal produktmix där vi bland annat har haft för många dyra destinationer på det spanska fastlandet och för få destinationer i Grekland samt fel prioriteringar inom marknadsområdet, säger han.

Solresor har tappat flera år nu. Hur ska kurvan vändas? 
– Genom att ta itu med ovanstående problem, vilket vi gjorde för några månader sedan. Dessutom har vi intensifierat samarbetet med andra enheter i koncernen, inte minst Danmark. Det skapar betydande synergier, både när det gäller besparingar och effektivare produktion.

Hur ser 2017 och 2018 ut för Solresor?
– Vi har minskat kapaciteten. I gengäld tjänar vi nu generellt pengar på det vi säljer.

Totalt ökade de 100 största researrangörerna försäljningen med 5 procent till 41,6 miljarder kronor. Om vi endast tittar på 100-listans svenska verksamhet och alltså räknar bort topptrion, minskade den samlade försäljningen med nära 4 procent till 9,86 miljoner kronor. Resultatmässigt gick det ännu sämre, ner 64 procent från 225 miljoner till 81 miljoner kronor.

Även i Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens sammanställning som gäller verksamheten för samtliga researrangörsföretag (uppskattningsvis 600 stycken) backade försäljningen i fjol, -0,5 procent. Samtidigt föll det sammanlagda resultatet med 8,5 procent. Vinstmarginalen blev 2,2 procent, att jämföra med 2,4 procent året innan.

På Travel News 100-lista ligger den genomsnittliga vinstmarginalen för 2016 på 2,9 procent, jämfört med 2,8 procent 2015.

Direkt efter de stora charterarrangörerna som intar plats 1-6 på Travel News lista kommer den första nischarrangören – Unlimited Travel Group, UTG. UTG, som ökade såväl omsättning som resultat 2016 jämfört med 2015, äger tolv rese- och eventarrangörer med olika inriktning, men det gemensamt att de har en premiumposition inom sina respektive nischer.

– 2016 var ett riktigt starkt år och under 2017 har vi fortsatt vår digitala satsning samtidigt som vi har stärkt upp personalstyrkan för att öka vår konkurrenskraft ytterligare. Vi har redan goda indikationer på att 2018 också blir ett positivt år, säger UTG:s vd Johan Kvist.

Ni har allt från polarexpeditioner och skidresor till golf-, vandrings- och lyxiga solresor i er portfölj. Är det någon särskild nisch som lyfter er försäljning?
– Nej, inget sticker ut extra. Det går generellt bra för våra arrangörer. Trenden vi ser är att kunderna efterfrågar fördjupad kunskap.

En annan arrangör som sorterar under rubriken nischarrangör är Jambo Tours som under sitt senast redovisade räkenskapsår (maj 2015–april 2016) vände en förlust på 979 000 kronor till vinst på 2,2 miljoner. Under samma period ökade försäljningen med 5,2 procent och landade på drygt 102 miljoner. Sedan det senaste bokslutet stängdes har Jambo Tours förvärvat Temaresor av TUI Nordic, en affär som lyfter omsättningen avsevärt.

– Vi kommer inte ut med något bokslut som visar hela affären förrän i maj 2018. Men jag kan säga så mycket som att Tema är större än Jambo Tours så vår totala omsättning mer än fördubblas i och med förvärvet, säger David Karlsson, marknadschef på Jambo Tours.

Hur har integrationen gått?
– Det tog ett år med sedan i somras har vi äntligen ett bättre boknings- och allotmentsystem på plats. Vi kan konstatera att det kostar att integrera två företag med varandra, men det har varit en kul och lärorik process.

Kommer ni att behålla båda varumärkena?
–Absolut.

ARRANGÖRSTOPPEN. Se hela 100-listan här.