Totalt reste 2,3 miljoner passagerare med SAS under november, en minskning med 5,1 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Den reguljära flygtrafik mätt som betalda passagerarkilometer (RPK) sjönk 6,1 procent.
SAS skriver i ett pressmeddelande att minskningen hänger samman med en 70-årskampanj som ägde rum under hösten 2016 och därför bidrog till att dra upp siffrorna under föregående år.
– I takt med hur efterfrågan säsongsmässigt utvecklas anpassar vi nätverket för vår målgrupp. Samtidigt fortsätter vi att investera i vårt kunderbjudande, vilket uppskattas av våra kunder. Under hösten har vi uppgraderat loungerna i Chicago och Paris samt öppnat en ny lounge i Oslo och en Café Lounge i Bergen. Vi ser nu fram emot att fortsätta investera i kunderbjudandet samtidigt som vi effektiviserar den interna organisationen för att ytterligare stärka SAS konkurrenskraft, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef i SAS i en kommentar.
Kapaciteten, mätt som ASK, ökade med 6,4 procent medan kabinfaktorn sjönk 5,1 procentenheter till 68,6 procent.
Den valutajusterade yielden och PASK ökade med 9 respektive 1procent under november 2017 jämfört med samma månad 2016.