Travel News bad våra fyra tyckare svara på följande tre frågor:
1. Regeringen höjer anslaget till Visit Sweden. Om du skulle marknadsföra Sverige med två ord, vilka ord skulle det vara?1Regeringen höjer anslaget till Visit Sweden. Om du skulle marknadsföra Sverige med två ord, vilka ord skulle det vara?
2. De största hotellkedjorna i Sverige ökade såväl omsättningen som vinst i Sverige i fjol? Hur länge kan hotellboomen fortsätta?
3. När det gäller svenskarnas e-handel har segmentet resor alltid legat i topp. Varför är det så?
Jenny Engström, kommunikationsansvarig Svenska Turistföreningen.
1. Avlångt och vandring.
2. Det vore ju tokigt om jag hoppades något annat än – hur länge som helst. Men det får inte bara bli en storstads- eller lyxboom. Vi vill få fler att upptäcka Sverige och då måste det finnas boende över hela Sverige och i olika priskategorier.
3. Resebranschen var tidigt ute med e-handel. Vi reser också allt mer och ser man på statistiken vill man mer, jämfört med bara förra året, sätta ihop sin egna unika resa, och då är ju nätet oslagbart. Men även om den alltid har legat i topp så finns det fortfarande en stark utvecklingspotential.
Peter Browall, Sverigechef Apollo.
1. Tillgängligt och välkomnande! Sverige är på många sätt unikt som resmål med världens kanske vackraste huvudstad i spetsen. Till det så har vi kust, skärgård, fjäll och enorma ytor av skog och vildmark för den outdoor intresserade både sommar och vinter.
2. Jag gissar att det vi nu ser är effekten av att man under en längre tid satsat på att utöka kapaciteten av bäddar framförallt i våra storstäder. I den starka ekonomi som vi nu upplever så skapar en ökad tillgänglighet en naturlig tillväxt.
3. I Sverige lägger vi procentuellt sett en större andel av vårt tillgängliga kapital på resor och upplevelser jämfört med våra grannländer i Norden. Resebranschens digitalisering skapar bra förutsättningar för fortsatt tillväxt inom reseindustrin. Sannolikt så kommer resor fortsatt att ligga högt.
Katalin Paldeak, operative direktör Nordic Choice Hotels.
1. Är det något som Sverige är riktigt känt för och som väcker beundran och nyfikenhet så är det vår respekt för människan – oavsett kön, etnisk bakgrund, sexuell läggning. De flesta eller alla blir behandlade lika och med värdighet.
2. Vi har stark tro på de underliggande krafterna vad gäller efterfrågan. Efterfrågan kommer även framgent stadigt att ticka på i jämn takt – dock naturligtvis med vissa år som peakar och några som går lite lägre än snittet. ”Boom” är ett våldsamt ord som inte riktigt beskriver läget. Vi menar att det nu är inne i en sund och långsiktigt hållbar tid.
3. Den svenska medelklassen har blivit mycket stor. Fler svenskar har mer pengar att spendera i dag än för bara 20 år sedan. Fler har råd att förverkliga sina drömmar. Resor har blivit billigare relativt sett. Vi är ett it-smart land och mycket av vår handel sker naturligt via nätet.
Marcus Risberg, vd Tallink Silja Line
1. Nu önskar jag att min marknadsavdelning suttit bredvid mig när jag svarar. Jag drar till med UPPLEV MER.
2. Jag ser att efterfrågan kommer vara fortsatt god även framöver. Förändringar kan naturligtvis ske över tid beroende på konjunkturläge, jag tror dock inte några dramatiska dippar kommer ske. Underliggande behov av både rekreations och affärsrelaterat resande finns absolut på marknaden.
3. Tack vare av transaktionens karaktär. Resor är en tjänst som i stort är möjlig att beskriva och presentera bättre online än med förlegade försäljningsmetoder. Men även tack vare att resebranschen legat någorlunda i framkant vad gäller utveckling av online försäljning.