Värdet av försäljningen i butik uppskattas till 8-10 miljarder kronor under avtalsperioden, uppger Swedavia. Dufry, som drivit taxfree-butikerna på Swedavias flygplatser sedan 2001, planerar att investera stort inför den nya sjuåriga avtalsperioden. Den största investeringen görs i en ny walk-through store som är över 2 000 kvadratmeter på terminal 5 Arlanda.
Butiken ska stå klar 2021 och vara en del av Swedavias nya kommersiella koncept som enligt flygplatsbolaget ”ska ge resenärerna en helt ny upplevelse av mat och dryck, retail, kommersiella tjänster och upplevelser”.
Det kommersiella konceptet är skalbart och kommer även att introduceras på Göteborg Landvetter Airport.
– I Dufry får vi en mycket stark partner med stor innovationsförmåga och de ekonomiska möjligheterna att driva utvecklingen inom det snabbt föränderliga retail-området. Investeringsplanerna som Dufry presenterar är imponerande och vi är glada att kunna konstatera en så stor satsning på svenska marknaden. Den kommersiella affären utgör en mycket viktig del i Swedavias investeringar på 16,5 miljarder kronor till 2020 för att optimera flygplatserna, säger Karl Wistrand, vice vd och chef för commercial och real estate på Swedavia.